Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Popup-butik med e-handlare i Helsingborgs city

Många e-handlare vill möta sina kunder ansikte mot ansikte, då kan en tillfällig butik vara en bra form. Några tar chansen att göra det när det öppnar en popup-butik för e-handlare på Kullagatan i Helsingborg under två helger i maj.

Snart blir det full verksamhet här. Elin Fornander och My Gummesson ansvarar för satsningen på en popup-butik för e-handlare på Kullagatan i Helsingborg. Intresset är stort och de båda helgerna fulltecknade.Bild: Sven-Erik Svensson
Elin Fornander och My Gummesson håller i projektet. De studerar till vardags service management på Campus Helsingborg.
Vad ligger bakom satsningen?
– E-commerce park och Citysamverkan står bakom projektet, som finansieras av Helsingborgs stads Visionsfond, säger Elin Fornander.
Men varför en popup-butik?
– Förhoppningen är att det ska vara en win-win för alla inblandade aktörer. E-handlare ska få en möjlighet att sälja sina produkter i en fysisk butik och möta kunderna. Samtidigt ska det vara en happening för staden och främja cityhandeln. Dessutom får vi låna lokalen av fastighetsägaren Balder för att marknadsföra den i gengäld .
Många näthandlare är nyfikna på vad en popup-butik kan ge, men tycker att startsträckan är lite för lång med praktiskt krångel innan de kan slå upp portarna.
– Hit ska de kunna komma utan att stå för lokal eller behöva marknadsföra den. De kan inrikta sig på sin verksamhet, resten sköter vi om.
Popup-butiken på Kullagatan 54 håller öppet 6–7 maj samt 26–27 maj med tio handlare per gång. Intresset är stort och några väljer att vara med vid båda tillfällena. De flesta av dem är mindre aktörer verksamma i vår del av världen.
Urvalet av handlare har inte styrts aktivt, men mixen har blivit bra tycker Elin Fornander. Det rör sig bland annat om nätbutiker som säljer inredning, skönhetsprodukter eller kläder.
Hon tror och hoppas att satsningen ska ge handlarna nya insikter.
– Förhoppningsvis kan det bli en dialog med kunderna som ger mjuka värden som de kanske inte annars får via de vanliga säljkanalerna, säger Elin Fornanader.
Gå till toppen