Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

DHR:s ordförande: ”Båstad station är ett exempel på hur det inte får vara”

Den nya stationen har så stora brister att Bengt Silfverstrand, ordförande för DHR:s Skånedistrikt, kommer att pröva diskrimineringslagstiftningen om inte kommunen åtgärdar problemet.

Marianne Klittvall slog larm om den bristande tillgängligheten på Båstad station. DHR:s ordförande Bengt Silfverstrand har skrivit till kommunstyrelsen och kräver att problemet åtgärdas.Bild: Niklas Gustavsson
Båstads nya station invigdes i samband med Hallandsåsens öppning i december 2015. Samtidigt tillkom två nya stationer i form av Barkåkra och Förslöv och trafiken dubblerades under rusningstid, både i norr och södergående riktning.
Men det är inte alla som kan ta del av den utbredda kollektivtrafiken. Stationen brister i tillgänglighet, menar Bengt Silfverstrand, ordförande för DHR, Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder, som med en skrivelse till Båstads kommunstyrelse kräver att problemet åtgärdas.
– Det är alldeles för lång gångsträcka mellan tåg och station. Vi anser att detta inte enbart är diskriminering av personer med funktionsnedsättning, utan också utestänger den äldre befolkningen. Det är en stor målgrupp, säger han.
Personer som har problem med att på egen hand förflytta sig och förlitar sig på exempelvis käpp, krycka, rullator eller rullstol drabbas särskilt av den nya konstruktionen.
Marianne Klittvall var en av de första som slog larm. Hon har problem att gå och tycker att avståndet till perrongen i södergående riktning är oacceptabelt lång.
– Jag blir förbannad på Båstads kommun. Förbannad att de accepterar att en viss grupp inte ska ha möjlighet att åka, när stationen dessutom är nybyggd, säger hon.
Marianne Klittvall skulle ta tåget till Helsingborg i somras när hon insåg hur svårt det var att ta sig från station till perrong.Bild: Niklas Gustavsson
Lösningen skulle vara en hiss.
– Det är anmärkningsvärt att det byggdes med sådana här brister med tanke på de kunskaper som finns om riktlinjer och behov. Det borde slagits larm till politikerna både från byggsidan och från kommunens tjänstemannanivå, säger Bengt Silfverstrand och fortsätter:
– Båstad station är ett exempel på hur det inte får vara. Det är ett generalmisstag som gjorts, för två år sedan var det väl känt vilka regler som finns.
Sträckan från station till perrong är till tåg i norrgående riktning med tvekan acceptabel, men till tåg i södergående riktning är sträckan oacceptabelt lång, menar Marianne Klittvall och Bengt Silfverstrand.Bild: Niklas Gustavsson
Tre aktörer har varit inblandade i byggandet Båstad nya station. Skånetrafiken bär ansvar för passagerarna, Trafikverket för banan och kommunen för stationshuset.
När stationen byggdes 2015 gjordes det efter Trafikverkets stationshandbok och man klassade Båstad station som en "liten station", vilket innebär att den ska utrustas med ramper.
Men Bengt Silfverstrand ifrågasätter i sin skrivelse av vilka skäl kommunen nöjt sig med de villkor som gäller för en liten station. Invånarna i Båstad är beroende av pendlingen och dessutom växer staden avsevärt under sommarhalvåret.
Att en tredjedel av Båstads befolkning är över 65 år innebär också att man borde tänkt mer på tillgängligheten, menar Bengt Silfverstrand som nu vänder sig till Båstad kommun och kräver svar.
– Vi vill veta vad kommunen är beredda att göra eftersom att de äger stationshuset. Nu ligger bollen hos politikerna, men vi kommer gå vidare med ärendet om problemen inte åtgärdas, säger han.
Tidningen har varit i kontakt med Trafikverket som säger att man följt de riktlinjer som finns och försett Båstad station med de ramper som krävs för en liten station. Nivåskillnaderna mellan ramp och perrong anses vara för låga för att en hiss ska behövas.
Skånetrafiken, som ansvarar för passagerarna, slog i ett tidigt skede larm om att sträckan från station till busshållplats var för lång. Problemet åtgärdades tidigt och busshållplatserna flyttades närmare stationen.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen