Höganäs

Hennes storebror omkom vid flygkraschen på Kullaberg: ”Jag minns det som det var igår”

Anhöriga och vänner fanns på plats när flygarna som omkom för 61 år sedan hedrades med minnesplatta.

Uniformerade musiker spelade psalmer och tapto när minnesplattan för de fyra döda flygarna invigdes på torsdagen på Kullaberg.Bild: Sven-Erik Svensson
På morgonen klockan 07.23 den 4 mars 1956 lyfte fyra Vampire-plan från F14 i Halmstad. Åtta minuter senare kraschade planen rakt in i Kullaberg och de fyra piloterna omkom omedelbart.
Läs mer:"De såg ingenting förrän det small"
61 år senare står Bodil Hansson nära den plats där hennes storebror Karl-Axel Persson, 23, dog tillsammans med Sigurd Ahlqvist, 38, Ulf Armtoft, 26, och Lennart Gustafsson, 23.
– Karl-Axel var äldst av oss syskon. Jag var yngst. Så vi hade en speciell relation, säger Bodil Hansson.
– Jag minns det som det var i går. Men det känns bra att vi nu har ett minnesmärke på platsen där de mötte döden. Det är ju en av de värsta militärolyckorna i modern tid, säger Bodil Hansson.
Bodil Hansson, lillasyster till Sigurd Ahlqvist, en av flygarna som omkom vid olyckan för 61 år sedan.Bild: Sven-Erik Svensson
Per Sjögren, guide på Kullens fyr, har tillsammans med länsstyrelsen tagit initiativet till den nya minnesplattan, som på torsdagen invigdes vid en ceremoni på parkeringsplatsen vid Björkeröd.
– För ungefär 15 år sedan sprang vi på en del vrakspillror här ute. Då visste jag inte vad det var, men sen fick jag klart för mig vad rörde sig om. Det känns bra att vi nu har en plats dit anhöriga och folk som är intresserade av historien kan ta sig, säger Per Sjögren.
Två Jas 39 Gripen hedrade minnesceremonin med en överflygning klockan 11.20.Bild: Sven-Erik Svensson
Minnesmärket över de omkomna flygarna sätter också ljus på en lite bortglömd del av den svenska flyghistorien.
– Under kalla kriget, åren mellan 1946 och 1991, omkom 625 svenska flygare. Flygsäkerheten då var inte vad den är i dag och dessutom övade man väldigt farligt, säger Hans Hansson, ordförande i Flottiljområdets kamrat och veteranförening.
– Men sedan 1996 har flygvapnet varit förskonat från dödsolyckor.
Haverikommissionen kunde efteråt konstatera att orsaken till olyckan var att flygarna navigerat efter fel karta i väldigt tät dimma.
Frilansfotografen Gunnar Gunnarson var på plats på Kullaberg på morgonen den 4 mars 1956.Bild: Sven-Erik Svensson
En som var på plats den där ödesdigra dagen för 61 år sedan är Gunnar Gunnarson. På den tiden var han frilansfotograf för NST och bodde i Arild.
– Just den dagen skulle ta ta bilder till ett reportage om deltidsbrandkåren i Mölle. Jag bodde i Arild och på morgonen hörde jag fyra mullrande smällar. När jag kom till Mölle fanns det ingen på brandstationen. Men några barn sa att de hade åkt i väg på en flygolycka på Kullaberg, säger Gunnar Gunnarson.
Han åkte själv till Björkeröd och sökte sig sedan till fots ut mot berget.
– Då kom två av brandgubbarna springande. Dom var helt vita i ansiktet och en av dem sa att dom hittat resterna efter ett av planen. Jag fortsatte vidare ut och började fotografera.
– Jag fyller 93 i höst, men det jag såg där ute går aldrig ur mig. Det sitter så djupt, säger Gunnar Gunnarson.
Jan Magnusson var stridsflygare på F14 och kamrat med de fyra omkomna.Bild: Sven-Erik Svensson
Även för en annan av besökarna väcker händelsen starka känslor. Jan Magnusson var själv flygare och kamrat med de fyra omkomna. Han skulle själv ha flugit exakt samma rutt, men blev kvar på marken. Vilket räddade både hans liv och sju andra flygare.
– Vi skulle ha flugit i tre grupper, sammanlagt tolv flygplan, säger Jan Magnusson.
– Minnena väcks till liv när jag står här. Det är ju platsen där fyra av mina kompisar dog.
Minnesplattan finns nu på höjd 171 vid Gregers backar.
– Terrängen är otillgänglig men vi har planer på att arrangera guidade turer, säger Per Sjögren.
Gå till toppen