Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Gästskribenten

Sven-Åke Olofsson: Sven-Åke Olofsson: "Borta bra men hemma bäst kan även gälla för företagen."

Näringslivs- och sysselsättningspolitikens spöke har i decennier varit utflyttningen av produktion till utlandet.
Men lönerna stiger i de nya produktionsländerna. Och automatiserad tillverkning med robotar minskar fokus på just lönerna. Lednings- och kvalitetsproblem har hela tiden funnits där. Låga löner kompenserar inte alltid för dyra transporter. Avståndet till kunder leder inte sällan till att det tar tid att få igenom deras krav i produktionen. Att ha miljövänlig produktion och miljövänliga produkter blir en allt större konkurrensfaktor.
Tidningens nyhetssajt för näringslivet, 8 till 5, hade nyligen ett spännande reportage kring hur skånska industriföretag ser fördelar med produktion på hemmaplan. Haldex i Landskrona tillverkar bland annat bromssystem. Ökad automatisering har gjort det möjligt att plocka hem produktion. Man vill vara nära sina kunder, som Volvo och Scania. Det blir dyrt att skicka varor kors och tvärs över världen.
I Perstorp har sopkärlsföretaget PWS tagit hem tillverkning från Kina. Sopkärl hör samman med miljötänkande. Då gällde det bland annat att minska transporter. Kostnaderna skiljer sig inte mycket från när produktion låg i Kina. Kunderna behöver inte vänta lika länge. Företaget vill vara där det har sina rötter, i Perstorp. Borta bra men hemma bäst kan även gälla för företagen. Se bara hur världsföretaget Ikea framgångsrikt vattnar sina rötter i Småland och anläggningsjätten Peab månar om sitt ursprung på Bjärehalvön.
Per Hilletofth, professor vid Tekniska högskolan i Jönköping, bekräftar trenden att flytta tillbaka produktion. Många har stirrat sig blinda på vissa kostnader och missat andra: "En del avskräcks från miljökraven, andra ser det som ett incitament att flytta tillbaka … Det kan till och med leda till att man säljer bättre."
Den som vill se hur miljökortet spelas ut i marknadsföringen kan ta del av två stora aktuella nationella reklamkampanjer. Mattillverkaren Felix slår hårt på trumman för att företaget färdigställer sina plastflaskor lokalt i Blekinge, inte bara fyller dem med ketchup. Rederiet Scandlines i Helsingborg gör stor sak av att färjorna ska drivas med miljövänlig el.
Allt detta är naturligtvis också en politisk utmaning. Stat och kommuner måste förstärka hemflyttningstrenden genom att lägga andra fördelar till dem som företagen själva ser. Det kan handla om allt från billig och miljövänlig el till bra tomtmark och goda kommunikationer, mer miljöanpassade industriområden med olika servicefunktioner.
Men om robotar gör jobbet? Visst, men andra kategorier anställda ökar på marknads- och datasidan.
Många företag har fått lära sin hemläxa att låga lönekostnader bara är en faktor i en mycket mer komplex marknadsbild över tiden. Kanske blir Findus hårt kritiserade flytt från Bjuv mer undantag än regel i ett näringsliv som måste tänka längre än till kvartalsbokslut.
Gå till toppen