Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Mabels r&b låter som definitionen av 2017

Definitionen av 2017: Mabel.Bild: mabelofficial.com

Mabel

EP. Bedroom

Mabel McVey, dotter till Neneh Cherry och Massive Attack-producenten Cameron McVey, håller på att slå igenom som artist.
Den 21-åriga sångerskan, som växte upp i London och Stockholm, plockades upp av ett skivbolag nästan direkt efter att hennes debutlåt "Know me better" började spridas viralt för några år sedan. Jag misstänker att hennes sound besitter någon form av hypnotisk effekt – kanske finns en magnet monterad bakom beatsen eller en infra­signal invävd i hennes röst.
Personligen drabbades jag av "My boy my town", hennes 2015-låt i fint Burial-flirtande remix av Shura, och behövde leta djupt efter extra depåer av tåla­mod, vanligtvis förbehållna pass­förnyelseköer, skandinaviska vintrar och nyss applicerat nagel­lack, för att uthärda väntan på mer. Förra årets singel "Thinking of you" hjälpte en del. Nu kommer också "Bedroom", en ep som fyller ut i skarven framför det uppenbara stjärnskottets stundande debutalbum.
Den redan inledda sviten av övertygande singlar fortsätter här med fyra låtar, skrivna av henne själv. Titelspåret handlar om frustration men för lyssnaren är den en tillfredsställelse. "Finders keeper", gästad av London-­kollegan Kojo Funds, är uppbyggd på diwali riddim, en flitigt samplad dancehall-­rytm inspirerad av indisk folkmusik, som visar sig funka väldigt bra ihop med Mabels soulröst.
"Talk about forever" skrevs på uppdrag av museet Tate Modern i London inför invigningen av en ny byggnad – en indikation på hur långt hon redan hunnit ta sig pre-­debutalbum.
När Mabel för några år sedan gick en svensk utbildning för singer-­songwriter, med många indie-­entusiaster, utgjorde hon ett trendbrott med sin referens­­ram av Destiny's Child, Aaliyah och Lauryn Hill. Idag är hon del av en våg av unga musiker kraftigt influerade av nittiotalet. Utöver sina synliga Calvin Klein-linningar och halstajta halsband re­inkarnerar hon eran också musikaliskt. Det hörs att hon älskar sin r&b-­historia.
Att Mabel växte upp med tongivande nittiotals­musiker kanske kan förklara hur hon flytande kan hantera ett favorit­årtionde som hon själv, född 1996, knappt hann uppleva. Lyssnare som uppfostrats musikaliskt av hennes föräldrar (utan att för den delen vara en del av deras hushåll), som själva kanske drömde om att bli en del av "the wild bunch", kommer i förlängning att hitta Mabel-­element att förtjusas av, till exempel i den lite tunga, industriella stämningen i "Ride or die". Vem anade att en begeistring för amerikansk, lite retro r&b tillsammans med ett vagt minne av triphop kunde resultera i något som låter som själva definitionen av 2017.
FLER TIPS
Raaheim: Fear of the unknown (ep)
Bryson Tiller: True to self (album)
Lil Yachty, Grace: Running with a ghost (låt)
Gå till toppen