Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Bildextra: Så har förslagen på en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör sett ut genom decennierna

I mer än 100 år har en fast Öresundsförbindelse planerats. Först som kedjedrivna tåg under vattnet via 1950-talets stålbroar till dagens motorvägstunnlar.
Här är hela historien om en ännu icke byggd förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör och några udda förslag – som en linbana för bilar.

Brons segelfria höjd skulle bli 45 meter. Det ansågs räcka 1956 då exempelvis järnvägsbron över Kiel-kanalen i dåvarande Västtyskland var 40 meter hög.Bild: Tom Wall
Det är mitten av 1950-talet. Nordiska rådet har precis bildats och på första sessionen den 13–21 februari 1953 i Köpenhamn kommer man överens om att utreda "de allmänna och trafikmässiga förutsättningarna för en bro eller tunnel mellan Sverige och Danmark i Öresund."

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Läs alla artiklar om: HH-förbindelsen
Gå till toppen