Kultur

Pfitzners opera gjorde avtryck i både Berg och Schönberg

Frank Beermanns uppsättning i Chemnitz.Bild: Dieter Wuschanski

Hans Pfitzner

ALBUM. Die Rose vom Liebesgarten (CPO)
Trots vissa framgångar under sin livstid hörs numera musik av den tyske tonsättaren Hans Pfitzner, som tillhörde samma generation som Richard Strauss, sällan på konserter. Hans största succé och även idag mest kända verk, dock mer omtalat än hört, är musikdramat ”Palestrina” som snabbt uppnådde kultstatus efter premiären 1917. Men det var med operan ”Die Rose vom Liebesgarten”, komponerad åren runt sekelskiftet, han blev ett namn att räkna med i tidens musikliv, framför allt när Gustav Mahler lät sätta upp verket i en mycket påkostad produktion.
”Die Rose vom Liebesgarten” klingar delvis i Wagners efterföljd och Pfitzner binder också i dennes anda samman sitt verk med ett knippe ledmotiv. Men Pfitzner har en egen personlig ton med en ljusare, mindre kompakt orkesterklang och operan är inte konstruerad som ett symfoniskt musikdrama, utan består av en serie lyriska episoder.
Medan operans text kritiserades för sina svagheter hyllades musiken i den dåtida pressen – omdömen som står sig än idag. Uppenbarligen gjorde musiken intryck på tidens unga tonsättare i Wien och man kan höra tydliga återklanger av Pfitzner i verk av Schönberg, Berg och Webern från samma tid.
Nu har det innovativa operahuset i Chemnitz och dirigenten Frank Beermann för första gången gjort en representativ inspelning av operan och de lyckas över förväntan. Sångarlaget som studerat in detta okända verk gör en imponerande insats överlag och Robert-Schumann-Philharmonie gör det senromantiskt färgrika partituret all rättvisa.
Siegmund von Hausegger: Aufklänge; Dionysische Phantasie etc (CPO)
Ernst Krenek: Complete Piano Concertos, vol. 2 (Toccata)
Gå till toppen