Nöje

Hotelliggaren på Fredriksdal – välsmort spex med sex

”Ola Forssmeds akrobatiska energi är det bränsle som eldar på den invecklade men tunna storyn.” Det tycker tidningens recensent Göran Holmquist om fredagens premiär på Hotelliggaren på Fredriksdalsteatern.

Hotelliggaren, Fredriksdalsteatern, Helsingborg.

Av Ray Cooney. Översättning och regi: Sven Melander. I rollerna: Fredrik Dolk, Sussie Eriksson, Ola Forssmed, Mathilde S Hebrand, Linnéa Lexfors, Birgitta Rydberg, Eva Rydberg, Kalle Rydberg, Robert Rydberg, Johanna Wilson. Spelas t o m 13 augusti.

Ola Forssmed och Eva Rydberg vid fredagens premiär.Bild: Britt-Mari Olsson
I farsen är tajmingen A och O. Vädret var inte roligt inför fredagspremiären men de blytunga skyarna vek undan lagom till sommarens pjäs på Fredriksdalsteatern.
Scenfronten upptas av det fiktiva Hotel Westminster i centrala London. Big Ben slår och spelet kan börja. Vi befinner oss i lobbyn, det är 1983 och parlamentsledamoten Richard Willey (Fredrik Dolk) smider amorösa planer som inte inkluderar hans lagvigda hälft Pamela (Sussie Eriksson). Han inviger sin motvillige sekreterare George Pigden (Ola Forssmed) i dubbelspelet. Så introduceras en efter en av personerna som ska sätta snurr på detta klassiska spring-i-dörrarna.
De flesta medverkande på och bakom scenen har tidigare erfarenhet av denna friluftsteaters möjligheter och krav. Så ”Hotelliggaren” checkar in med en säker gäst- och personalstab.
Första akten är längre. Den är också segare. Det tar sin tid att kratta manegen i den komiska cirkusen innan det är dags för clowner och dressyr.
Det handlar om sex och sex dörrar leder dit. Det hörs försiktigt publikt skrockande och fnissande innan alla gångjärn i foajé och sovrum smorts så att det blir snurr på förvecklingar och förväxlingar.
Någonstans mittsunds har flera hitte-på-figurer tillkommit. Den som tycker att Helan & Halvans persongalleri är nog att hålla reda på är snart lika förvirrad som den beskäftiga hotelldirektören (Eva Rydberg). Hennes roll är inte så stor men teaterchefens entré fick det starkaste bifallet.
Läs mer:Festligt och fuktigt på Fredriksdalspremiär
Andra akten inleds med att det läggs ut fler krokar med bete att hiva in nya skrattfångster. Vad gäller erotiska utsvävningar blir det mer snack än verkstad eftersom de planerade pilska eskapaderna ständigt avbryts av verkliga och påhittade hinder. Ibland är det slapstick med dratta-på-rövenbuskis. Utsvävningarna möttes tacksamt med applåder, visslingar och gapskratt.
Man måste inte hålla med om att originalet ”Two Into One” är världens roligaste fars för att uppskatta hantverket och personkemin. Fredrik Dolk med ett desperat skratt som balanserar på desperationens brant. Kalle Rydbergs förslagne kypare serverandes tvetydigheter. Ola Forssmeds akrobatiska energi är det bränsle som eldar på den invecklade men tunna storyn. I rollen som ständigt överspelad underhuggare firar hans gummiplastik och gränslösa mimik triumfer.
Sven Melanders regidebut på Fredriksdalsscenen står sig bra i konkurrensen med andra uppsättningar av ”Hotelliggaren”. Ordvitsarna, sexspexet och homofobin känns inte så 2017. Därför är det är tur att handlingen förankras i en gången tid. Översättaren och regissören kan sin Cooney och infogar smidigt svenska associationer. Illusionen uppehålls av små detaljer i scenografi och rekvisita. Som den första knapptelefonen Diavox. Den svenska uppfinningen exporterades till Storbritannien vid den här tiden. (Hade mobilen funnits hade gagsen inte uppstått.)
Musikarrangemangens pastellpop inramar akterna men märks inte under föreställningen. För de fyra sång- och dansnumren svarar en ensemble som också är redo att hoppa in om det skulle bli luckor i den ordinarie uppställningen.
Läs mer:Bildextra: Skrattfest på Fredriksdalsteatern – premiär för ”Hotelliggaren”
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Fredriksdalsteatern
Gå till toppen