Aktuella frågor

Debattinlägg: "Skapa krisorganisation för tågen!"

När det kan vara svårt att komma från Malmö till Burlöv framstår det som lite absurt att regering, riksdag och kommuner är upptagna med att diskutera grandiosa planer på höghastighetståg Malmö-Stockholm om 25-30 år. Det skriver fyra företrädare för Alliansen i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd.

Situationen är ohållbar. En del resenärer har behövt evakueras från tåg som inte kunnat ta sig vidare, andra har i timmar väntat på otillräckliga ersättningsbussar, skriver artikelförfattarna.Bild: Sven-Erik Svensson
Tiden efter påsk har inte varit till järnvägens fördel i Sverige. Nästan varje dag har nya störningar uppträtt: kabelfel, elfel, nedrivna kontaktledningar, signalfel, människor på spåret, ja i princip varje form av störning har uppträtt.
En del resenärer har behövt evakueras från tåg som inte kunnat ta sig vidare, andra har i timmar väntat på otillräckliga ersättningsbussar.
Det behövs bättre planering och bättre information, inte minst planerade insatser borde kunna hanteras bättre. Vi föreslår därför att en krisorganisation inrättas. I den bör trafikverket, SJ, Skånetrafiken och andra operatörer och intressenter – som stora företag – ingå. En krisorganisation kan dels samordna vad som ska göras vid oförutsedda problem, dels hantera de insatser som behöver göras vid i förväg kända reparationer och banarbeten.
Vi är övertygade om att resenärer hellre får besked om att en tågstäcka under en kortare period är avstängd på grund av banarbete och då ersätts med buss, än under en längre period får veta att det tåg de sitter på är försenat på grund av ett planerat banarbete.
Tiotusentals skåningar förlitar sig på pågatåg och Öresundståg för att ta sig till arbete, studier eller fritidsaktiviteter. Vi vill att fler ska tycka att tåg är ett bra alternativ, men nu är risken stor att tåget förlorar mot bilen, något som ytterligare spär på den trängsel som råder på de skånska vägarna och som kan leda till att det blir fler stopp och förseningar även vägarna.
Samma sak gäller fjärrtrafiken. Idag är det nästan så att det inte går att råda den som har ett viktigt engagemang i Stockholm att ta tåget.
Som ett resultat av de opålitliga tågförbindelserna kör Ikea i Älmhult egna bussar mellan Malmö, Lund och Älmhult.
När det kan vara svårt att komma från Malmö till Burlöv framstår det som lite absurt att regering, riksdag och kommuner är upptagna med att diskutera grandiosa planer på höghastighetståg Malmö-Stockholm om 25-30 år.
Flera av de förslag Alliansen i Region Skåne har lagt fram för att undvika en alltmer kaosliknande situation när det gäller tågen har vi inte fått gehör för. Regionen skulle till exempel kunna förskottera pengar till åtgärder om Trafikverket säger ja till vissa investeringar. Det skulle göra att byggena kunde starta betydligt tidigare.
Snart börjar bygget av fyra spår mellan Malmö och Lund, vilket längre ska följas av fyrspår Lund-Hässleholm. Byggena är nödvändiga, men riskerar också att ge störningar i den dagliga trafiken.
I Sverige byggs och underhålls infrastuktur av staten, men Region Skåne har möjligheter. Det nuvarande rödgröna styret i Region Skåne är bra på att arbeta fram strategier för hur olika saker ska fungera. Förhoppningsvis kan vi bli eniga om konkreta åtgärder så att järnvägshjulen kan rulla i praktiken.
Företrädare för Alliansen i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd

Pontus Lindberg (M)

Inger Tolsved Rosenkvist (L)

Patrik Holmberg (C)

Josef Ander (KD)

Läs mer:Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen