Signerat

Ola Tedin: Ju fler förbindelser, desto bättre.

Under fredagen körde bil nummer 100 miljoner över Öresundsbron. Det danska par som råkade sitta i bilen förärades en bukett blomster och en hotellnatt i Malmö av konsortiet som driver förbindelsen.
Samma dag gjorde Danmarks transportminister Ole Birk Olesen ett utspel om en ny förbindelse för enbart bilar över Öresund, mellan Helsingborg och Helsingör. Sedan tidigare finns det planer på en fast tunnelförbindelse för tåg och bilar på samma plats. Landskrona förespråkar en egen variant och i Malmö finns planer på en tunnelbanelinje över till Köpenhamn.
Mycket vatten har hunnit rinna genom Öresund sedan förbindelsen mellan Kastrup och Lernacken öppnade för i dagarna 17 år sedan. Då var Bron långt från accepterad av alla, men när pendeltågen snabbt blev en succé mjuknade de allra flesta brokritiker. Idag är Bron lika självklar som uppskattad – vilket inte minst strulet med id- och gränskontrollerna visat.
Drömmen om en bro över Öresund tog hundra år att förverkliga. Beslut och bygge hindrades länge av bakåtsträvande krafter. Att det idag finns mer eller mindre allvarliga planer på tre eller rent av fyra nya förbindelser är Öresundsbrons förtjänst.
Slut på allt prat om om. Nu gäller var, när och hur.
Gå till toppen