Helsingborg

Stor invigning inställd – batterifärjan laddar inte

På tisdagen skulle Tycho Brahe invigas som världens största batteridrivna färja. Men alla inbjudna gäster – bland dem Danmarks energiminister Lars Christian Lilleholt och kommunalrådet Christian Orsing – får stanna hemma. Batterifärjan laddar inte.

Tycho Brahe håller på att konverteras till eldrift, men batteriladdningen ställer till med problem.Bild: Tom Wall
Med en dags varsel stoppades batterifärjans invigning, dit ett stort antal gäster var inbjudna. I ett meddelande till alla anmälda skriver HH Ferries Group att ”färjornas mycket komplexa uppladdningssystem är inte fullt funktionell”. Invigningen skjuts på en obestämd framtid.
– Jag vet inte när vi kommer att kunna inviga dem. Just nu koncentrerar vi oss på att justera tekniken, för att få igång färjan under sommarsäsongen, säger Henrik Rørbæk, vd för HH Ferries Group.
Läs mer:Tycho Brahe kommer snart att gå på batterier och laddas av en robotarm
Han vill inte vara mer tidsprecis än att färjorna ska komma igång under ”sommarsäsongen”, men han lovar att återkomma så snart företaget vet mer. Färjorna som går en gång i kvarten har mellan fem och nio minuter på sig att laddade 640 batterierna, vart och ett på 6,5 kWh, samma kraft som 70 elbilar. Det hela ska skötas av en helautomatisk laserstyrd robot.
Kommer de tekniska problemen att påverka färjetrafiken i sommar?
– Nej det gör de inte. Vi har en femte färja och seglar helt enligt planen, säger han.
HH Ferries vann Baltic Sea Clean Maritime Award i Berlin den 14 juni.
Läs mer:Så funkar den första batterifärjan
Läs alla artiklar om: De batteridrivna färjorna
Gå till toppen