Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Nytt mångmiljardavtal klart: Arriva får köra pågatågen ytterligare åtta år

Det blir tyskägda Arriva som får fortsätta att köra pågatågen ända fram till december 2026. Det står klart sedan Skånetrafiken fullföljt en ny upphandling kring driften av de skånska lokaltågen.

Ett pågatåg rullar in vid Barkåkras nybyggda pågatågsstation. När Arriva nu får fortsatt förtroende att köra tågen får bolaget också en option på att ta över underhållet av de 72 pågatågsstationerna.Bild: Niklas Gustavsson
När Skånetrafiken på torsdagen meddelade resultatet av en mångårig pågatågsupphandling visade sig Arriva ha lagt det mest konkurrenskraftiga budet.
De sex tågbolag som gick förlorande ur anbudsstriden om pågatågen är SJ, Transdev, Keolis, MTR, Go Ahead och Svenska tågkompaniet.
– Vi har arbetat i flera år med upphandlingen och är väldigt nöjda med resultatet. Det var mycket god konkurrens och det är ovanligt med så många anbud vid en upphandling av tågdrift. Det betyder att Skånetrafiken och vår affärsmodell är intressant och attraktiv att arbeta med, säger Ewa Rosén, upphandlingschef på Skånetrafiken.
Enligt henne lägger det nya avtalet ökad vikt vid resenärernas reseupplevelse och kvalitet och inkluderar även ansvar för fordonsunderhållet i Raus, akut ersättningstrafik samt en option på underhållet av de 72 pågatågsstationerna.
Det nya kontraktet är värt drygt fem miljarder kronor på åtta år.
– Vi är oerhört glada över att ha fått fortsatt förtroende från Skånetrafiken. Anbudet har engagerat stora delar av vår organisation, inte minst våra medarbetare på pågatågen, säger Kristina Borgqvist, driftchef på pågatågen.
Enligt Johan Åhlander, vd på Arriva Sverige AB, siktar bolaget nu in sig på en mer rationell tågdrift i Skåne genom att försöka få ta över även driften av Öresundstågen. Den trafiken sköts idag av Transdev.
För Öresundstågen är en ny stor upphandling på gång som är värd än större summor än pågatågstrafiken. Den kommande anbudstriden om Öresundstågen avgörs i juni 2018 och gäller driften från december 2019.
– Arriva har nu en plattform för att lägga ett slagkraftigt anbud även på Öresundstågen, säger Johan Åhlander.
Arriva har kört pågatågen sedan december 2007. Det nya kontraktet innebär att Arriva får fortsätta att köra tågen under ytterligare åtta år från den 9 december 2018. Under den tiden ska pågatågen också börja trafikera Lommabanan och den så kallade Malmöringen.
Det är Skånetrafiken som står för kontraktet med Arriva, men även länstrafikbolagen i Blekinge, Halland och Kronoberg är medbeställare eftersom pågatågen numera också kör till Laholm, Halmstad, Markaryd, Sölvesborg. Mörrum och Karlshamn.
Skånetrafiken valde tidigare att förlänga det nuvarande avtalet med maximala två år till december 2018 eftersom man varit nöjd med vad Arriva levererat.
Arriva var tidigare brittiskt, men ingår sedan 2010 i den tyska DB-gruppen, som kontrolleras av tågbolaget Deutsche Bahn.
Fakta

69 pågatåg i rullning

De lila pågatågen rullar i Skåne sedan den 9 januari 1983.

Från början trafikerades Malmö, Lund, Eslöv, Kävlinge och Landskrona med nio motorvagnar.

Idag rullar 69 tågsätt längs sju linjer till 72 olika stationer.

Pågatågen rullar från Trelleborg och Ystad i söder till Halmstad, Markaryd och Karlshamn i norr.

Ett tiotal nya stationer är på gång, bland annat Lomma, Furulund, Persborg, Rosengård och Östervärn.

Arriva har idag 520 anställda som arbetar med pågatågen. De väntas bli fler med det nya avtalet.

Gå till toppen