Höganäs

Sommarteater på Krapperup spelar svavelosande pjäs

Sommarteater på Krapperup flyttar in i Finkeramiskas slitna och nötta miljöer. Årets pjäs, Kung Ubu, är en nutida, dråplig ångestfylld drömhistoria med influenser av Shakespeares Macbeth.

– AAARRRGGGHHH!!! Ett vansinnigt utdraget vrål följs av:
– RÖVELEN!!!
Platsen är Finkeramiskas gamla tegelbyggnad, en gång Höganäsbolagets centrallager. Alfred Jarrys Kung Ubu är Sommarteater på Krapperups pjäsval i år.
Första gången Kung Ubu spelades, 1896, chockades premiärpubliken av det kraftiga språket och alla svordomar. Det blev ett djäkla liv, berättar föreställningens producent, Lotta Thosteman.
Hyperventilerande och med ett djuriskt primalskrik inleder Anette Lindbäck som fru Ubu pjäsen.Bild: Tom Wall
Lotta Thosteman är nöjd med spelplatsen.
– Kanske är vi varken i Landskrona, Höganäs eller Polen, utan i en dadaistisk mörk saga: kladdig, smaklös och högst opassande. Förhoppningsvis bär den inte för många likheter med verkligheten, även om vi tyvärr – är pessimistiska.
– Pjäsen har ett väldigt grovkornigt språk, men är också väldigt komisk, menar Lotta Thorsteman som är producent för stycket.Bild: Tom Wall
– Det går framåt, bit för bit. Den här pjäsen innehåller alla uttrycksmedel som finns. Det är mim, dans, teater, film, skuggspel, akrobatik, ja till och med slow motion, säger regissören Dan Kandell.
I andra uppsättningar, satte man åldersgränsen till 15 år, ni tillämpar sju års-gränsen - har du gjort pjäsen snällare?
– Nej det har jag inte. Jag har gjort den i Alfred Jarrys anda. Jag vill göra en aktuell pjäs och inget musealt verk. Jag vill att det ska bränna till och det hoppas jag att den gör, förklarar Dan Kandell och fortsätter:
– De som gestaltar armén är klädda som fotbolls- eller hockeyspelare med namn på ryggen som Ceaușescu, Amin och Milošević.
Dan Kandell och huvudrollsinnehavaren David Weiss nämner journalisten Stefan Mendel-Enks bok, "Med uppenbar känsla för stil : Ett reportage om manlighet". I den beskrivs några av de mest ökända fotbollshuliganerna, en brokig samling, men med bara en sak gemensamt - De var alla män.
Huvudrollerna som mor och far Ubu spelas av Anette Lindbäck och David Weiss.Bild: Tom Wall
– Allt våld växer från någonting. I pjäsen finns massor av symboler och handlingar hämtade alla olika diktaturer. Det som är så hemskt är att allt sker på samma sätt och det bara fortgår Hitler, Franco, Pol Pot Ceaușescu, listan är lång. När ska vi sluta föda detta?
– Vi hade kunnat göra en hightech-föreställning, men vill hellre arbeta i Jarrys anda, naivistisk med skuggspel och dockor, men inga mobiltelefoner eller så, förtydligar Dan Kandell.
– Jag har aldrig regisserat i en sådan här lokal innan, säger regissören Dan Kandell.Bild: Tom Wall
Lokalen har några begränsningar. Ett antal bärande betongpelaren kan vara ett problem både för skådespelare och publik.
– Men sommarteaterns publik är van vid att flytta på sig lite, säger David Weiss spelar titelrollen far Ubu.
Detta är den mest komplexa pjäsen som Dan Kandell regisserat, 54 roller och drygt 20 skådespelare som alla dubblerar i olika roller. Kombinerat med mängder av rekvisita ställs gruppens logistik på ett riktigt kraftprov.
Ensemblen är en mix av professionella skådespelare och amatörer.
Olga (iskugga) och Vera ( i spegeln) Sohlman Sommelius förbereder sig i sminket.Bild: Tom Wall
Kung Ubu är en absurd pjäs i högt tempo med 20 scenbyten, men för den delen inte svår att följa med i.
– Jag räknar med att gå ned några kilo, skojar David Weiss.
Sommarteater på Krapperup är en fri teatergrupp som spelat sommarteater utomhus sedan 1992.
– I år firar vi inte 25 års jubileet på något speciellt sätt. Det blev faktiskt ett ordentligt festande för fem år sedan, berättar Lotta Thosteman.
Fakta

Kung Ubu av Alfred Jarry

Den första teaterpjäsen som den franske författaren och dramatikern Alfred Jarry skrev var Kung Ubu (Ubu Roi). Den hade premiär 1896. Pjäsen om de hemska far och mor Ubus väg till den polska tronen, deras vanstyre och dråpliga fall räknas till modernismens verkliga klassiker.

Premiär i Höganäs blir det den 1 juli i Gamla Finkeramiska fabriken. Det blir 18 föreställningar fram till 26 juli.

Mellan den 30 juli och 13 augusti spelas pjäsen 11 gånger i Svenska Lims lokaler i Landskrona.

Regi: Dan Kandell, scenografi: Helga Bumsch, kostym: Karin Oscarsson Lindahl, musik: Sara Kihlman Wibe och ljus: Iben West.

Huvudrollerna som mor och far Ubu spelas av Anette Lindbäck och David Weiss.

Biljetter: 215 kronor via sommarteaterpakrapperup.se/

Gå till toppen