Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: "Vi förväntar oss nu att Länsstyrelsen Skåne argumenterar tillsammans med oss för fler filer på motorvägarna."

Frågan om snabbare tåg har diskuterats i flera år. Det finns olika politiska uppfattningar om behovet är tillräckligt stort jämfört med vad en sådan investering kostar, skriver Carl Johan Sonesson (M) och Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Skåne.

Skåne måste få bättre vägar, skriver artikelförfattarna.
Att en statlig myndighet som Länsstyrelsen opinionsbildar är inte ovanligt, tyvärr. Mer ovanligt är att det sker tillsammans med ett politiskt parti.
Länsstyrelsen Skåne kastar sig nu via sin länsöverdirektör Ola Melin in i den politiska debatten tillsammans med miljöpartisterna Dolores Öhman och Petter Forkstam och slår fast att det måste byggas en höghastighetsjärnväg i Sverige (Aktuella frågor 30/6).
De tre skribenterna varnar omvärlden:
Om politisk oenighet leder till att en höghastighetsjärnväg inte blir av finns det risk för att konsekvenserna blir allvarliga.
Att en företrädare för Länsstyrelsen väljer att försöka påverka opinionen tillsammans med ett parti väcker frågan om för vem myndigheten arbetar: För den som råkar sitta på den politiska makten för tillfället, i enlighet med fattade beslut eller för sin egen skull?
Frågan om snabbare tåg har diskuterats i flera år. Det finns olika politiska uppfattningar om behovet är tillräckligt stort jämfört med vad en sådan investering kostar. Idag uppskattar Trafikverket att kostnaden för en höghastighetsjärnväg ligger på omkring 230 miljarder kronor. För den summan kan man göra mycket annat.
Både riket och regionen styrs idag av minoriteter. På tvärs med dessa svaga styren finns det i Skåne en stark politisk majoritet för satsningar på att bygga ut stambanan, järnvägen mellan Malmö och Stockholm, och för fler filer på motorvägarna. Region Skåne har till och med antagit ettpositionspappermed denna innebörd. I denna tydliga deklaration står det ingenting om att Skåne till varje pris måste ha en höghastighetsjärnväg. Viktigare är att något görs åt trängseln på vägarna.
För några år sedan talade gröna politiker – och Länsstyrelsens tjänstemän? – ofta och gärna om att bilens tidsålder hade nått sitt slut, det var peak car. Stadskärnorna skulle förtätas och kollektivtrafiken utökas. Vi trodde inte på detdå, och gör det inte heller nu. Särskilt inte i ett glest befolkat land som Sverige. Och absolut inte om man verkligen menar allvar när man säger att hela Sverige ska leva.
Bilens position har snarare stärkts än försvagats. Det har aldrig sålts så många bilar som 2016. Siffror för 2017 visar dessutom att det att rekordet ser ut att ryka.
Glädjande nog har bilbranschen tagit sitt ansvar. Sverige må ligga efter Norge både när det gäller satsningar på infrastruktur och subventioner för fossilbränslefria bilar. Men så har ju Norge också ganska mycket olja som bidrar till landets välfärd och utveckling. Ändå ökar antalet hybridbilar och helt elektriskt drivna bilar i Sverige.
Sveriges energiproduktion med såväl mycket kärnkraft som vatten, vind och sol gör att både lokala och centrala utsläpp av växthusgaser kan elimineras. Det är goda nyheter för samarbeten som Klimatsamverkan Skåne där Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen ingår.
Till detta ska läggas den fantastiska utvecklingen av eldrivna bussar ochmöjligheterna att skapa konvojer av lastbilar på elektrifierade vägar.
Vi förväntar oss nu att Länsstyrelsen Skåne argumenterar tillsammans med oss för fler filer på motorvägarna. Om Skåne inte får bättre vägar, finns det risk att konsekvenserna för tryggheten, tillväxten och arbetsmarknaden blir allvarliga.

Carl Johan Sonesson (M)

regionråd i opposition i Skåne

Pontus Lindberg (M)

regionråd i opposition i Skåne
Gå till toppen