Helsingborg

Efter gårdagens tågkaos: Skånetrafiken betalar ut 10 kronor till frustrerade pendlare

Pendlaren Johanna Friberg Hyltell blev fast i gårdagens tågkaos i flera timmar. Nu betalar Skånetrafiken ut tio kronor i ersättning. ”Det är komiskt”, säger hon.

Många fick vänta i flera timmar i Landskrona innan ersättningsbussar dök upp.Bild: Petra Länsman Berglund
Tisdagen var ingen bra dag för Skånes alla pendlare. På grund av ett signalfel i Kävlinge drabbades alla pendlare på sträckorna Malmö, Lund, Landskrona och Helsingborg under större delen av dagen av förseningar och inställda avgångar.
En som fastnade rejält i gårdagens tågstopp var Johanna Friberg Hyltell, hon pendlar mellan hemmet i Helsingborg och Lund varje dag sedan en månad tillbaka.
– Det är problem i stort sett varje gång jag åker, antingen på ditvägen eller tillbaka. Igår tänkte jag: nej, nu ska jag kontakta Skånetrafiken och se om jag få något tillbaka, säger hon.
Johanna Friberg Hyltell skulle varit framme i Lund vid 08.08, istället fick hon vänta i Ramlösa i 45 minuter innan tåget gick vidare mot Landskrona. Där fick hon vänta i två timmar innan första ersättningsbussen kom.
– Då var vi säkert 200 till 250 personer som stod och väntade. Det blev fullständigt kaos, folk knuffades och drog i varandra för att få plats på bussen, säger Johanna Friberg Hyltell.
200 till 250 personer skulle trängas in i en buss, enligt Johanna Friberg Hyltell som uppger att det var kaos på platsen.Bild: Johanna Friberg Hyltell
Vid 11-tiden gav hon upp idén om att åka till Lund och ringde sin pojkvän som kunde hämta upp henne och vända tillbaka till Helsingborg igen.
Idag, på onsdagen, plingade det till i hennes mobiltelefon.
– Det stod att jag fick tio kronor tillbaka i ersättning från Skånetrafiken, det är komiskt. Jag förlorade en heldag i Lund och min pojkvän fick gå ifrån jobbet och fick förlorad arbetstid för att hämta upp mig, säger Johanna Friberg Hyltell.
En annan som pendlar varje dag mellan hemmet i Lund och jobbet i Helsingborg är Lotta, som inte vill att hennes efternamn är med i artikeln. Hon fick igår stå på perrongen i Lund i 40 minuter innan hon beslutade att ta bilen till Helsingborg istället.
I fredags fick hon 117 kronor tillbaka av Skånetrafiken när tåget var försenat, men igår fick hon bara tio kronor.
– Det känns ju banalt att få tio kronor i ersättning, säger Lotta.
Skillnaden på Lottas ersättning vid de två olika tillfällena beror på Skånetrafikens nya ersättningssystem som trädde i kraft 1 juli.
I det nya ersättningssystemet baseras periodkort som sträcker sig en månad på ett snittpris som tas fram genom att kortets pris delas med 44. När det kommer till periodkortet över sommaren blir ersättningen än lägre eftersom giltigheten gäller över två månader. Därför delas kortets kostnad med 88 istället.
Det förklarar varför Johanna Friberg Hyltell och Lotta fick tio kronor i ersättning.
– Jag kan förstå att det är lite pengar i förhållande till den förseningen som blev, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.
Skånetrafiken ersätter inte mer än en försenad timme. Anledningen till förändringen till det nya ersättningssystemet är en tuff ekonomisk situation.
– Vi har upplevt att de som haft periodkort tidigare blivit överkompenserade. Det är ett sätt att minska kostnaderna utan att höja priserna. Väljer man ersättning i form av värdebevis istället får man 30 procent extra och det är bättre än vad lagen föreskriver, säger Camilla Bunke.
Vad säger du till de som tycker det är komiskt att få tio kronor tillbaka i ersättning?
– Någon nytta blir det, men det är ju inte mycket pengar. Man får ersättning i relation till det pris man betalat för sitt periodkort.
Läs alla artiklar om: Signalfel i Kävlinge
Gå till toppen