Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sven-Åke Olofsson: Sven-Åke Olofsson: ”Låt oss tro på valrörelse där vi vågar träffas.”

Illustration: Erik Nylund
Alla frågor löstes inte i Almedalen förra veckan. Till exempel den eviga om hur politiker och väljare bäst möts i en dialog.
Många trodde att sociala medier skulle vara det stora svaret. Men även på nätet gör vi våra val. En undersökning vid Örebro universitet visar att politik på nätet når de redan engagerade. Här rörde det sig visserligen om unga människor men beteendet är sannolikt inte mycket annorlunda bland äldre.
Vi har nu en gedigen erfarenhet av sociala medier och en uppgivenhet börjar sprida sig. Nätet kan också äta sina aktörer. Nyligen meddelade den kände danske liberale ministern Sören Pind att han trots sina många följare lämnar Facebook. Det tar för mycket tid från jobbet och han har tröttnat på tonen och hatet.
Svenska politiker och offentliga personer har naturligtvis liknande erfarenheter. Man kan onekligen fråga sig varför inte fler gör som Sören Pind, låter bli att gå ner i gyttjepölen dag efter dag.
Många väljare blir besvikna på politiker som signalerar öppenhet men sedan inte orkar fullfölja. Inte sällan syns i insändarspalterna klagomål över att politiker inte svarar. Politikerna på sin kant förfärar sig över kränkningarna.
Kommuner försöker finna lösningar på sin medborgardialog. I Helsingborg tas det nu nya tag med gamla förslag. Medborgarna ska kunna ta initiativ i olika frågor. Håller tillräckligt många med ska frågorna upp på den politiska dagordningen.
Erfarenheterna är blandade. Ofta har bara ett fåtal hört av sig. I Åstorp lämnades ett förslag in under en provperiod på ett år.
En kommun stängde helt enkelt kanalen när en medborgare producerade 100-tals förslag. Lösningen, svenskt lagom, blev att det bara fick vara tre.
De ledande politikerna i Höganäs har försökt erövra en genre som, kanske klokt nog, få vågat sig på. Kommunalråden inspireras reklamfilmer och lägger ut resultatet på nätet. Förre moderatledaren Péter Kovács fick en hit med sin version av van Dammes "Epic split". Nu försöker hans efterträdare Peter Schölander (M) med en uppföljare där han i en parodi på Carlsbergs ölreklam cyklar genom kommunen. Lite modigt och roligt? Jodå.
Det finns anledning att fokusera mer på kvaliteten i olika möten. Hellre fler möten i verkligheten med konkreta förslag som rör människornas vardag och bekymmer än mycket prat på nätet. Och visst - det ena behöver ju efter rimliga avvägningar inte utesluta det andra. Att tänka bort sociala medier 2017 är en omöjlighet. Liksom att sätta all tilltro till dem.
Tidigare anklagades politiker ofta för mångsyssleri. Men var det så fel om det nu inte var alldeles extremt? Kontakterna med verkligheten och andra människor blev ju fler. Och minnet av personliga möten, hos politiker och hos väljare, sitter onekligen djupare än det som flaxar förbi på nätet. Låt oss tro på en valrörelse där vi vågar träffas. I ett sansat samtal.
Gå till toppen