Signerat

Ola Tedin: Vänstern går inte igång på avtal som reglerar handel med ost.

Hamburg under torsdagsnatten.Bild: Markus Schreiber
Hamburg återhämtar sig efter förödelsen. Under söndagen begav sig hundratals hamburgbor till centrum för att hjälpa till att städa upp. Det behövdes. Efter våldsamma upploppsliknande demonstrationerna mot helgens G20-möte var området fullt av graffiti, utbrända bilar, glaskross och annan bråte.
En liten men dessvärre desto våldsammare grupp demonstranter hade sagt sitt. Resultatet var förödelse för enorma belopp och många skadade.
Rapporteringen kring våldet överskuggade inte helt oväntat vad det stora flertalet fredliga och skötsamma globaliseringskritiker hade att säga till ledarna för världens tjugo största ekonomier. Med Tysklands Merkel och USA:s Donald Trump i spetsen hade de folkvalda ledarna samlats i Hamburg för att diskutera klimatpolitik, världshandel och rättsfrågor.
I Tyskland har förbundskansler Angela Merkel fått värja sig mot beslutet att förlägga G20-mötet till centrala Hamburg. Valet tolkades av en del som en medveten provokation gentemot den så kallade autonoma vänstern. Särskilt som toppmötet ägde rum inte långt från allaktivitetshuset Rote Flora, ett av den tyska antiglobaliseringsrörelsens högkvarter. Andra menar att Merkels val var strategiskt – hon ville visa att hon inte räds vare sig kritik eller demonstrationer.
Oavsett vilket har en liten marginell och våldsbenägen grupp demonstranter åter lyckats kidnappa det demokratiska samtalet. Hamburg sällar sig nu till ortnamn som Göteborg, Genoa och Seattle, mer kända för våldsamma upplopp och vettlös skadegörelse än saklig globaliseringskritik.
Som av en händelse blev dagarna innan G20-mötet i Hamburg världens hittills största bilaterala handelsavtal klart. I Bryssel skrev EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, rådsordförande Donald Tusk och Japans premiärminister Shinzo Abe under ett frihandelsavtal som om fattar två av världens största ekonomier. Ifall det protesterades eller demonstrerades utanför rådets byggnad på rue de la Loi i Bryssel för snart en vecka sedan har inte framkommit i nyhetsflödet.
Avtalet med Japan betyder att EU får nästan full tillgång till den japanska marknaden och tvärt om. När två av världens största ekonomier öppnar upp för varandra innebär det sänkta tullar och förenklad handel som medför ökad handel, mer jobb och lägre priser för konsumenterna. Särskilt EU:s bönder får nu tillgång till Japans hittills stängda livsmedelsmarknad. Avtalet innebär också att reglerna för bilindustrin ska bli lika i båda länderna och den 10-procentiga tariffen på japanska bilar fasas ut.
Den ansedda tidskriften The Economist kallar träffande avtalet mellan EU och Japan för Cars for cheese, bilar mot ost. När världens två största ekonomiska sfärer träffar avtal blir det många och tråkiga detaljer. Vem orkar demonstrera mot importkvoter för ost?
Den autonoma våldsbejakande vänstern behöver bevisligen starkare saker att gå igång på.
Läs alla artiklar om: G20 i Hamburg
Gå till toppen