Min sport

Linnea Nilbo: ”Bara fantasin sätter stopp”

Av: Lisa SkeppstedtTom Wall
Sport

Individuellt och i lag. Kreativitet och uthållighet. Hopprep är en sport som passar alla, tycker Linnea Nilbo.

– Det finns inga gränser för vad man kan göra, säger hon.

Hopprep i tävlingsform är en relativt ny idrott i Sverige. Sporten har sitt ursprung i USA och utövare hoppar både singelrep och dubbelrep. Linnea Nilbo började för sju år sedan efter att ha upptäckt sporten i en katalog som kommunen hade skickat ut. Hon minns det första träningspasset väl.
– Jag kommer ihåg att man stod där och bara "oj, det där kommer jag aldrig att klara", säger hon.
Jag kommer ihåg att man stod där och bara ”oj, det där kommer jag aldrig att klara.”
Du som läsare ser säkert en bild framför dig från skoltiden när man hoppade på rasterna. Att träna och tävla i hopprep är en helt annan sak, och att sporten ingår i gymnastikförbundet är logiskt när man sett den.
– Det är en väldigt rolig sport där man både tränar kondition, koordination, smidighet och uthållighet. Sen är samarbete en väldigt viktig del också, säger Linnea Nilbo.
Sporten består av två helt olika delar. I freestyle sätter hopparna ihop ett program till musik och där bedömer domare prestationen utefter svårighet på trick, takt till musiken och eventuella misstag. Den andra delen är snabbhetsgrenarna. Där handlar det om att klara så många nedslag som möjligt på tid – 30 sekunder eller tre minuter. Det kallas för springsteg och Linnea Nilbo har klarat 70 stycken på en halvminut. Det är bara nedslag med högerfoten som räknas så hade man räknat med skolgårdsräkning ska resultatet alltså fördubblas.
– Varje trick i freestyle har olika svårigheter och olika poäng. Man ska försöka få in olika saker som passar in i musiken. I snabbhetsgrenarna ska man springa så snabbt man kan. Det är bra konditionsträning att träna hopprep.
För att orka hoppa under en längre tid gäller det att veva på rätt sätt så hopparna tränar vevningsteknik. ”Om man bara vevar med handlederna så blir det inte lika jobbigt som när man vevar med stora rörelser.”Bild: Tom Wall
I dubbelrep kan man vara två som hoppar samtidigt. Då gör man trick ihop och det blir väldigt coolt. Man kan hoppa upp på varandra och allt möjligt.
Exempel på trick kan vara hjula, rondat och volt – ja allt det med hopprep. Och det är den kreativa delen som Linnea Nilbo tycker bäst om.
– Jag gillar att hitta på saker. Fundera på om man kan göra en viss grej och testa. Det kanske går eller så går det inte och då får man testa något annat. I dubbelrep kan man vara två som hoppar samtidigt. Då gör man trick ihop och det blir väldigt coolt. Man kan hoppa upp på varandra och allt möjligt.
Det är ett samspel mellan vevare och hoppare. Om någon gör minsta lilla misstag faller alltihop och domarna ger laget poängavdrag. Att vara typen som ger upp funkar inte.
– Man måste ha en stark vilja och orka kämpa på. För det går inte att lära sig trick på första träningen utan det tar väldigt lång tid.
Fakta

Linnea Nilbo

Ålder: 16 år.

Bor: Ramlösa.

Familj: Mamma, pappa och lillebror Elias.

Utövar: Hopprep

Klubb: Helsingborgs Turnförening

Intressen: Träning och kost.

Idol: ”Min idrottslärare Peter Wegner har varit en förebild.”

Sysselsättning: ”Ska börja gymnasiet, antingen Helsingborgs sportgymnasium eller Johannes Hedberggymnasiet.”

Linnea Nilbo tycker hon är bäst på snabbhet i enkelrep, och freestyle i dubbelrep. Hon blir ofta nervös när hon ska tävla och har många känslor i kroppen innan det är dags att kliva ut på golvet.
– Jag står och skakar innan det dags för freestylegrenarna. Men då tänker jag oftast att det egentligen inte gör så mycket om man missar för det är ju bara att satsa på snabbhetsgrenarna, säger hon och fortsätter:
– Ibland lägger man till ett trick bara för att man klarade det på träning. Man kanske klarar det fem av tio gånger som man kört. Då blir jag väldigt nervös. Jag behöver känna att jag kan tricken bra för då blir jag minst nervös. Men det är bra att vara lite nervös för då presterar man bättre tycker jag.
Linnea Nilbo tränar ungefär fyra timmar i veckan. Passen innehåller alltid varierad träning med både hoppspecifika övningar och styrketräning. Dubbelsnurrar, där man vevar repet två varv innan man landar, och trippelsnurrar är centrala delar i början.
– För mig tog de jättelång tid att lära mig dubbelsnurrar. Men för en annan tog det bara tre veckor, det är jätteolika.
Linnea Nilbo höll på med både brottning och hopprep tidigare. ”Det blev hopprep för mig för jag gillar att använda min fantasi. Att testa saker. I brottning finns det brottningsgrepp som man gör men i hopprep får man använda sin fantasi”, säger hon.Bild: Tom Wall
Många tänker att vi bara står och hoppar, men vi gör så mycket mer än så.
Kämpinge GF från Höllviken är bäst i Sverige och Linnea var där i förra veckan på träningsläger. De tränade fyra pass om dagen och världsmästare från Belgien, Tyskland och Danmark var på plats och gav tips.
– Just där klarade jag ett trick som jag har tränat på jättelänge. Det kallas dubbelfrog och man hoppar ner på händerna och sen upp och ner direkt igen. Jag kommer nog aldrig glömma det lägret för vi fick så många bra tips.
Hon tycker att det finns en felaktig bild av vad hopprep egentligen är.
– Många tänker att vi bara står och hoppar, men vi gör så mycket mer än så. Man kan köra dubbelrep och hoppa enkelrep i dubbelrepet och göra tick. Det går att göra så otroligt mycket i den här sporten som man inte kan göra i andra sporter och det är det som är så speciellt med hopprep. Bara fantasin sätter stopp.
HD-sporten följer upp förra sommarens artikelserie och precis som i fjol kommer vi att rikta strålkastarljuset mot mindre sporter och idrottspersoner som sliter i det tysta. Årets serie kallar vi kort och gott för "Min sport" och detta är första delen. Tipsa oss gärna om personer som du tycker att vi borde träffa. Skicka ett mejl till sporten@hd.se.