Landskrona

Närodlat bakom lyftet för Handlar´n

Känslan av lanthandel har bott in sig och satsningen på närodlat och ekologiskt har landat väl.
Andreas Johansson, en av tre nya ägare, är nöjd.
– Att missa Vens fina råvaror vore en skam, säger han.

"Människor är mycket mer medvetna om vad man äter" säger Andreas Johansson, en av affärens tre ägare.Bild: Britt-Mari Olsson
Inte många kallar affären för Möllebackens livs.
Varumärket "Handlar´n ligger bättre på tungan hos både fasta Venbor och sommargäster.
Maja Elstad från Oslo är någonting mitt emellan.
– Vi har sommarhus i Tuna by och är här några veckor varje år.
Hon är född på Ven och har tillbringat samtliga fyrtio somrar i sitt liv med backafall och badbryggor inom räckhåll.
– Först under min egen uppväxt och sedan några år med familj och två egna barn. Ungarna älskar Ven och jag också, säger hon med ett leende.
Maja Elstad har tillbringat livets fyrtio somrar på Ven och hunnit med oräkneliga antal besök.Bild: Britt-Mari Olsson
Besöken hos Handlar´n har varit oräkneliga genom åren, från glass i koltåldern till dagliga hushållsinköp som tvåbarnsmamma.
Närproducerat är ett koncept hon uppskattar.
– Närodlat är viktigt och det passar oss väldigt bra i vardagen. Det blir fina råvaror och bra mat, säger Maja Elstad.
Och ekologiskt?
– Det har också betydelse för mig, men inte lika mycket. Men det är bra att butiken satsar i den vägen.
Ägartrion Emmie Knudsen och bröderna Andreas och Richard Johansson driver affären för tredje sommaren efter att ha tagit över under vårvintern 2015.
"Relationerna och mötena med kunderna är det roligaste" tycker Emmie Knudsen.Bild: Britt-Mari Olsson
Emmie Knudsen sköter ekonomin och i övrigt delar man på ansvar och arbetsuppgifter.
– Vi har öppet långa dagar på sommaren och bara stängt om söndagarna på vintern, säger hon.
Hur kom det sig att det blev närodlat och ekologiskt?
– Det var vår tanke från början, både när det gäller mjölken och de säsongbetonade grönsakerna. Kunderna uppskattar det.
Vad tycker du är roligast?
– Relationerna och mötena med kunderna utan tvekan. Vi bor på en ö där alla känner alla. Det är rätt speciellt.
Och nackdelarna?
– Januari! Då när man har snö överallt utanför och få köp i kassan. Det det kan kännas lite stressigt med ekonomin under vinterhalvåret. Men över hela året funkar det, tack vare turistsäsongen.
Andreas Johansson utvecklar resonemanget medan han lastar en låda fräscha grönsaker ur bakluckan på firmabilen.
– Den bästa sommardagen har vi 700 kunder, det är ett köp i minuten. På vintern kommer stammisarna regelbundet och dessutom är butiken en social mötesplats då, lite av en värmestuga.
– Då kommer många flera gånger om dagen. Det kan bli 70 köp från 30 kunder en normal vinterdag.
Och det närodlade?
– Det är absolut en framgång. Människor är mycket mer medvetna idag om vad man äter. Kvalitet är bättre än budget och kvantitet.
Handlar´n mitt på Ven är inte bara en matbutik utan också en mötesplats. Vissa sommardagar har man uppåt 700 kunder.Bild: Britt-Mari Olsson
Gå till toppen