Annons

Annons

Annons

Kultur

Konst
Ditte Ejlerskov har gått från Rihannas kända uttryck till Riris hemligheter

Rihanna står modell, men kvinnan som tittar bort på Ditte Ejlerskovs bilder är en annan. Thomas Millroth hyllar konstnärens förmåga att gestalta frånvändheten.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Beige Riri Weave

Bild: undefined

Annons

Ditte Ejlerskovs målningar brukar vara öppna historier, som inte berättas klart. Nu tar hon med oss till en övergiven strand i Barbados, tidigare har hon målat popstjärnor som Rihanna och Nicki Minaj i musikaliska poser. Ett återkommande tema är karibiskt och afroamerikanskt. Också den här gången, då hon bjuder in till en öde turistanläggning, som hon döpt till "The beach club shop". Det är förstås ett ämne som gjort för betraktelser över neokolonialism och global kapitalism. Ett liknande tema undersökte Rallou Panagiotou på galleriet Signal i Malmö i våras. Då gällde det ett turistskövlat Grekland. Hans strategi var att visa ruinerna och resterna. Men Ejlerskov tänker annorlunda, för i hennes före detta strandparadis är förfallet bara underförstått. Dokumentarism ställs mot fiktion, då hon introducerar rollgestalten Riri, en ung karibisk kvinna med just Rihanna som modell, som poserar vid poolkanten och på billiga surfingbrädor för turistande vita mäns blickar och kameralinser.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan