Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Vädret som fyller handlarnas kassor

I söndags hade Väla dubbelt så många besökare som samma dag förra året. Juli blir en bra månad, konstaterar Välas vd Niklas Blonér. Även Kullagatan har haft fler besökare under juli i år än i fjor. Men matbutikerna föredrar heta sommardagar och tropiska grillkvällar.

– Vädret den här sommaren är positivt för oss, men det är kanske inte lika roligt för dem som campar. I söndags hade vi 20 000 besökare, mot 10 000 samma dag i fjor. Sedan önskar jag förstås att vi får lite sol och värme också, säger Niklas Blonér, vd på köpcentret Väla.
Hällregnssöndagen den 23 juli 2017 går vädermässigt inte alls att jämföra med lördagen den 23 juli 2016. Förra året var dagen en knallsommardag med 26 grader, milda vindar och strålande sol. Allra bäst går handeln när regniga dagar avlöser en period av sol.
– Regniga dagar ser man Väla som ett alternativ att turista på. När vi är lediga har vi tid att spendera. Shoppingturismen är en produkt. Jag tror att vi är det största turistmålet i Helsingborg, säger Niklas Blonér.
Totalt sett har försäljningen på Väla ökat med 5 procent hittills under juli i år jämfört med samma period i fjor. På Kullagatan har 8,5 procent fler passerat Citysamverkans räkneverk under samma dagar. Då har den svenska turisttillströmningen under Hx och Eskilscupen inte ens börjat.
– Vi ser väldigt positivt på den här sommaren. Både handlarna, restaurangerna och caféerna säger att det är ett bra år med mycket internationella gäster, framför allt danskar. Trycket ökar ytterligare den här veckan, säger Malin Thörnwall på Citysamverkan.
Årets sommar borde vara speciellt bra för cityhandeln, konstaterar Svensk Handel. Soliga sommardagar är det dagligvaruhandeln som är vinnarna med picknickmat och extra goda köttbitar att lägga på grillen.
– Sällanköpsvaruhandeln får ett uppsving vid moln och regn. Vi har tid att spendera och då framstår shopping och fika som en trevlig semesterdag. Samtidigt ser vi att det är viktigt för handeln att säsongerna skiftar. Dröjer sommaren, som i år finns det större risk att man får sälja saker på rea istället, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk handel.
En generell vinnare sommartid i princip oavsett väder är bygg- och trädgårdshandlarna. Även sportaffärerna går bra under sommaren.
– En annan intressant målgrupp är turisterna. Utländska turister lägger 47 procent av sin reskassa i detaljhandeln. Shoppingturismen ökar för varje år, säger Hans Tjernström.
Gå till toppen