Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Gästskribenten

Sven-Åke Olofsson: ”Körkortstest för äldre blir bara diskriminering."

Att livslängden ökar verkar i samhällsdebatten ibland mer inbjuda till problematisering än till stilla glädje. Vårdtrycket byggs upp. Men man kan också enligt de bekymrade vara för aktiv som äldre. Bakom ratten i trafiken till exempel.
Frågan om äldre bilförares trafikfarlighet har debatterats i decennier. Den skruvas ytterligare några varv genom att demenssjukdomarna ökar.
I det svenska samhället får många inte ro förrän ett problem kringgärdas av nya lagar. Till exempel att äldre bilförare ska godkännas för fortsatt körkortsinnehav. Förslag om detta dyker ständigt upp.
I Danmark gjorde man denna sommar tvärtom och tog bort kravet på läkarintyg från 75 års ålder när körkortet ska förnyas. Under de tio år kontrollstationen funnits verkar inte olycksstatistiken ha påverkats. De äldres organisationer jublar. Kritikerna varnar för att problemen nu bara läggs i händerna på barn och barnbarn som ska försöka stoppa olämpliga äldre från att ge sig ut i trafiken. Och en majoritet av länderna inom EU har olika kontrollstationer för att äldre ska få förnya sitt körkort. I Tyskland driver försäkringsbolagen på för att reglerna ska skärpas.
I Sverige har läkare en skyldighet att anmäla om patienter har sjukdomar som gör dem olämpliga i trafiken. Det fungerar sådär av den enkla anledningen att relationen mellan läkare och patient i många fall inte håller för en anmälan. Och så finns ju alltid gränsfall.
Danskarna gör rätt i att slopa speciella krav på äldre förare. Vi gör rätt i att inte införa dem. De verkligt farliga förarna finns i andra åldersgrupper och särskilt bland de yngsta. Alkoholism och annat missbruk är väl spritt i åldrarna liksom sjukdomar som kan få bilförare att bli farliga, medvetslösa eller förlora koncentrationen. Men så finns det också något som heter omdöme och erfarenhet, storheter som i bästa fall byggs på med åren.
Forskningen har gjort att vi idag har en balanserad bild när det gäller äldres trafikfarlighet. Generellt är de snarare underrepresenterade än överrepresenterade i trafikolyckor. Men när det gäller vissa scenarier i till exempel korsningar och rondeller är det tvärtom.
Läkarna är inte glada åt sin svåra mellanställning. Ett rakt lagkrav på ett läkarintyg för alla som sedan hade bedömts av en annan instans hade naturligtvis frälst dem. Men det hade också skapats en stor byråkrati och överklaganden och nya utredningar där gränsfallen varit svåra att bedöma. Dessutom gör inte bara medicinen utan även biltekniken i allmänhet framsteg.
Personer som är för sjuka för att köra bil ska naturligtvis förhindras att göra det av anhöriga, läkare och rättsvårdande myndigheter som kommer i kontakt med vådlig bilkörning. Körkortstest för äldre blir bara diskriminering. För denna grupp är bilen inte bara en frihetssymbol, den är ofta själva förutsättningen för ett aktivt deltagande i samhällslivet.
Gå till toppen