Sport

STCC kan ändra reglerna under säsongen

STCC med nytt reglemente har inneburit fler bilar på banan, men statisk racing utan större dramatik i täten. Nu aviserar vd:n Jonas Lundin att det kan bli regeländringar redan under årets säsong.
– Ytterst handlar det om att vi är i underhållningsbranschen, säger han.

"Det finns önskemål från team och publik som tycker att vi borde inför omvänd startordning igen. Vi diskuterar det i ledningen", säger STCC:s vd Jonas Lundin. Arkivbild.Bild: Björn Lindgren/TT
Inför säsongen gjorde STCC en rad förändringar av reglementet. Nya bilar, nytt format, fler team och fler race. Mycket har slagit väl ut.
Men det finns smolk i glädjebägaren. Mycket av dramatiken har försvunnit.
– Det blir mest följa John. Underhållningsfaktorn i STCC har blivit sämre, säger SVT:s expertkommentator Jonas Kruse.
Inför helgens tävlingar på Gelleråsen har TT analyserat de tolv loppen som körts i år. Vid ett enda tillfälle har segraren gått upp i tätposition och sedan vunnit genom en omkörning.
Tre lopp varje helg ger också långa dagar. Både för förare och publik.
– Risken är att man kör säkert och inte vågar chansa. En krasch i första loppet kan förstöra en hel helg. Med så mycket poäng på spel kan det få avgörande betydelse för hela mästerskapet, säger Kruse.
Kvalet, som körs dagen innan racen, har i stället fått större betydelse. I hälften av loppen har föraren som tagit pole position vunnit utan att vara hotad i täten. Men kvalet avgörs dagen före STCC-racen med mindre publik på läktaren.
– Jag saknar den omvända startordningen. Den gav fantastiskt bra race, en bra show, säger Jonas Kruse.
Mästerskapsledaren Robert Dahlgren försvarar det nya systemet.
– Omvänd startordning är kanske publikfriande, men det är ju inte sportsligt. Bara för att Usain Bolt springer fort ska han inte starta tio meter bakom de andra. Jag tycker man ska rejsa om det på ett rättvist sätt, säger han.
Men nu bekräftar STCC:s vd Jonas Lundin för TT att diskussioner om regelförändringar pågår.
– Det finns önskemål från team och publik som tycker att vi borde införa omvänd startordning igen. Vi diskuterar det i ledningen.
– Ytterst handlar det om att vi är i underhållningsbranschen. Sen får vi i så fall se till att på något sätt kompensera så att det alltid blir sportsligt rättvist i slutändan.
TT: Vad kan diskussionerna leda till?
– Jag utesluter inte att det kan bli förändringar redan i år.
Fakta

Så avgjordes loppen 2017

Knutstorp, lopp 1: pole position: Fredrik Ekblom, första kurvan: Robert Dahlgren, segrare: Dahlgren, avgörande: starten.

Knutstorp, lopp 2: Dahlgren, Dahlgren, Dahlgren, kvalet.

Knutstorp, lopp 3: Ekblom, Ekblom, Ekblom, kvalet.

Alastaro, lopp 1: Johan Kristoffersson, Kristoffersson, Kristoffersson, kvalet.

Alastaro, lopp 2: Kristoffersson, Kristoffersson, Kristoffersson, kvalet.

Alastaro, lopp 3: Kristoffersson, Kristoffersson, Kristoffersson, kvalet.

Solvalla, lopp 1: Daniel Haglöf, Haglöf (Kristoffersson nedflyttad tre platser), Kristoffersson, tjuvstart på Haglöf och Ekblom som bestraffas, Kristoffersson passerar Fredrik Blomstedt i första kurvan.

Solvalla, lopp 2: Kristoffersson, Kristoffersson, Kristoffersson, kör om Dahlgren med 20 varv kvar efter att ha förlorat starten.

Solvalla, lopp 3: Kristoffersson, Dahlgren, Dahlgren, starten.

Falkenberg, lopp 1: Ekblom, Blomstedt, Blomstedt, starten.

Falkenberg, lopp 2: Ekblom, Blomstedt, Ekblom, omstart efter gulflagg.

Falkenberg, lopp 3: Blomstedt (kom inte till start)/Ekblom, Ekblom, Kristoffersson, punktering för Ekblom med sex varv kvar.

Läs alla artiklar om: STCC 2017
Gå till toppen