Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Mariakyrkan prövar nytt musikkoncept – satsar på gratis jazz

Helgens fyra konserter blir till en mindre jazzfestival.

– Vi får så många förfrågningar från jazzmusiker som vill spela här, så det kändes naturligt att samla ihop flera konserter. Det blir som en jazzfestival, säger George Chittenden, organist i Maria församling.
George Chittenden.Bild: Sven-Erik Svensson
Samlingsnamnet är ”cathedral jazz” och kan liknas vid kammarjazz på svenska. George Chittenden tycker att det adderar en ”good ring to it” och jämför Mariakyrkan med en mindre katedral.
– Den är ju stor och har en fantastisk akustik. Jag hoppas att det blir en bra helg. Jazz är en av kyrkomusikens många röster, säger han.
Första konserten av fyra äger rum på fredag kväll. Därefter blir det en lunchkonsert följt av två kvällskonserter. Inträdet är gratis.
Mattias Nilsson.Bild: Anja Emzén
Fredag 1 september, klockan 19.07 - "Dreams of belonging"
Malmöpianisten Mattias Nilsson ställer gärna dur mot moll. I konserten "Dreams of belonging", som också är namnet på hans debutalbum, utforskar han vad som händer när det nordiska tonspråket blandas med skandinaviska melodier, konstmusik, folk och jazz.
Sanja Streuli.Bild: Privat
Lördag 2 september, klockan 12.01 – Lunchkonsert med jazziga förtecken
Sanja Streuli sjunger till tonerna av P-O Nilssons pianospel. Duon bjuder på en musikalisk resa över stil och decennier som lyfter fram flera av deras favoriter från det gångna årets konserter.
Lördag 2 september, klockan 19.07 –"Från Bach till Riedel"
Mariakyrkans organist George Chittenden sluter upp tillsammans med tre jazzmusiker och framför alltifrån Johann Sebastian Bach till Georg Riedel och Esbjörn Svensson. På saxofon hörs John Perry, på kontrabas Jan Karlsson och på slagverk Marcus Carlsson.
Tommy Holmgren Jazztrio.Bild: Privat
Söndag 3 september, klockan 19.07 –Tommy Holmgren Jazztrio
Trummisen Tommy Holmgren, basisten Magnus Bergström och pianisten Martin Hall är kända för sitt samspel. Deras poetiska kammarjazz framförs i en typisk Jan Johansson-anda där egna kompositioner, psalmer och folkvisor samsas med en stor dos improvisation.
Gå till toppen