Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

På jakt efter pengar och pall i STCC-avslutningen

Han har hittat farten, men inte flytet. Men på Anderstorp hoppas Dennis Strandberg att allt sitter. Sedan ska han hitta pengar till att köra STCC-finalen.

Dennis Strandberg.
Två racehelger återstår på STCC-säsongen. I Anderstorp är helsingborgaren Dennis Strandberg på plats och kommer att köra. Så var inte fallet senast på kanonloppet i Karlskoga.
– Det var en budgetfråga. Vi hade som mål att köra två race, men det blev fyra innan Karlskoga och fler blir det. Klart att det är skitkass att sitta på läktaren och se sin egen bil köra runt nere på banan, säger Dennis Strandberg.
Inför Anderstorp är han full med tillförsikt. Farten har funnits där, men resultaten har uteblivit under den första STCC-säsongen.
Efter ett mindre lyckat kval i Falkenberg skruvade mekanikerna i Lestrup racing hela natten och på racedagen hade Dennis Strandberg en helt annan bil.
– Det blev ny energi och nytt hopp. Men en startkrasch direkt var inte vad vi ville ha. Race två fick vi bryta efter en punktering. Men i race tre fick jag köra i alla fall och det slutade med att jag var snabbast på banan och körde upp mig två gånger.
Men tidstillägg och en straffrunda genom depån gjorde att resultatet uteblev, trots att farten fanns där.
– Vi visade ändå att vi är på rätt väg. Jag tror på bilen inför helgen och Anderstorp är en bana mer i min stil. Lite mer internationell, större och bredare. det kan nog gynna mig, säger Dennis Strandberg som har den största delen av sin racingkarriär utomlands.
Efter Anderstorp återstår bara finalhelgen på Mantorp. Och nu jagar Dennis Strandberg kapital för att kunna ta satsningen i mål genom närvaro på finalen.
– Vi är nära att få ihop det. Att ge upp finns inte. Vi ska komma till start.
Säsongen 2017 har varit ett lyft för STCC med flera nya förare. Även om det är mer eller mindra samma gamla ansikten i toppskiktet. Därför har röster höjt för att förändra upplägget en del. Bland annat att återinföra omvänd startordning. Alltså att den snabbaste föraren startar sist i påföljande race.
Dennis Strandberg håller inte med.
– Själva racingen är bra och den ska man inte göra något åt. Är du snabbast vill du inte starta längst bak för det är då det smäller. Jag tror att det blir fel, siar han.
Istället menar han att arrangemangen kunde blivit bättre.
– Jag som tävlat utomlands ser att det är för lite runt om. Det ska finnas något för alla. Även om man inte tycker att racing är det bästa i världen, vilket jag inte kan förstå, så ska det finnas något för den också. Barnen ska ha sitt och de vuxna ha sitt. Det kan bli bättre, säger Dennis Strandberg.
Gå till toppen