Gästskribenten

Ingrid Runsten: ”Låt inte välvilligt HH-snack skymma sikten.”

Färjorna på HH-leden lär inte få konkurrens inom överskådlig ti.Bild: Barbro Hallin
Det som på 60-talet var tänkt att bli brofästet ligger mellan Pålsjö skog och Sofiero och är en av Helsingborgs vackraste platser med utsikt över Sundet, fält och skog.
En gång var besvikelsen stor över att det inte blev någon fast HH-förbindelse där med motorvägar och hotell. Ett felplacerat projekt som lyckligtvis inte blev av.
Istället blev det en bro mellan Malmö och Köpenhamn och sedan dess en ständig – och inte obefogad – rädsla i Helsingborg för att bli en avkrok, för att inte längre ligga på spåret.
Några kilometer från det tänkta brofästet går Västkustbanan genom Pålsjö skog. Den sista enkelspåriga lilla länken ska enligt Trafikverkets nya plan som sträcker sig till 2029, fortsätta att vara just enkelspårig till någon gång i mitten av 2030-talet.
Av miljöskäl kan den inte byggas ut genom skogen, det krävs en tunnel under norra Helsingborg in till Knutpunkten.
Söder om Knutpunkten ska järnvägsspåren fortsätta att skilja stadsdelar åt. Helsingborg har inte råd att bygga den så kallade Södertunneln på egen hand.
Den fasta HH-förbindelsen nämns visserligen i Trafikverkets nya plan men som en ”infrastrukturbrist” för framtiden.
Ändå anser regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) att det är positivt att den överhuvudtaget nämns.
Det kräver en optimistisk läggning.
Den verkar mest finnas med i dokumentet för att hålla politiker i Helsingborg och Region Skåne på någorlunda gott humör. Så är det också när svenska ministrar uttalar sig pliktskyldigt positivt om HH-planerna. Och skåningarna är fortsatt tacksamma för det lilla.
Istället borde skånska politiker kräva satsningar som kompenserar för den ständigt uppskjutna HH-förbindelsen. Tunneln under norra Helsingborg måste påskyndas för att få bort den sista flaskhalsen på Västkustbanan. Ur ett nordvästskånskt perspektiv är det lika viktigt med bra förbindelser till Halmstad och Göteborg som till Malmö.
Helsingborg, Lund och Malmö växer snabbast i Skåne och pendlingen till studier och jobb ökar. Och ja, det är bäst för miljön om fler åker tåg och mer gods transporteras med järnväg, men så länge inte tågförbindelserna är tillräckliga måste E6 byggas ut för att bli säkrare för både personbilar och lastbilar.
Och HH-tunneln då, är det dags att ge upp?
Enligt Sverigeförhandlingens, Trafikverkets och danska Transportministeriets studie som publicerades i juni i år räcker kapaciteten på Öresundsbron ett bra tag till. Men en HH-förbindelse skulle öka integrationen i den norra delen av regionen.
Och det är sårbart med enbart en fast tågförbindelse över Sundet.
Köpenhamn ligger närmare än Stockholm.
När det finns verklig entusiasm för HH-tunneln på den danska sidan blir den av. Men fram till dess – låt inte välvilligt HH-snack skymma sikten. Kräv utbyggda skånska tågspår och fler motorvägsfiler.
Gå till toppen