Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Motorfordon, militärhistoria och flygande gäster på Ljungbyhed Park

Fly'n'ride i Ljungbyhed blev en publiksuccé med besökare från både marken och luften. "Vår näst bästa någonsin" säger Bertil Larsson från den arrangerande föreningen.

Klockan 10 på lördagen började de första veteranbilarna rulla in på Fly'n'ride i Ljungbyhed.
Kent och Ann-Charlotte Ivarsson från Perstorp och Lars och Lena Tomasson från Klippan ställde upp sina Ford Galaxy från 1959 bredvid varandra, den ena röd, den andra blå. Deras cabrioletbilar med plåttak, som behändigt kan fällas ner i bagageutrymmet, brukar dra blickarna till sig.
Och de är inte bara utställningsföremål.
Kent och Ann-Charlotte Ivarsson från Perstorp och Lars och Lena Tomasson från Klippan ställde upp sina speciella 50-talsbilar av märket Ford bredvid varandra,Bild: Britt-Mari Olsson
– Vi har en husvagn efter vår och kör säkert 500 mil på en sommar, säger Kent Ivarsson.
Till Fly'n'ride kommer de varje år.
Kent och Ann-Charlotte Ivarsson från Perstorp ställde ut sina Ford Galaxy från 1959. Det året tillverkades 14 000 stycken. "Det var halva serien från året innan, de blev för dyra", berättar Kent Ivarsson.Bild: Britt-Mari Olsson
– Det är nära för oss och så brukar det vara gott om plats, säger Lars Tomasson, som lovat barnbarnen en flygtur på flygbanan ett stenkast bort.
Där huserar Ljungbyheds flygklubb med tre egna mindre plan som besökare får åka med i, eller spaka själva.
– I princip genomför vi den första lektionen inför ett flygcertifikat. Det brukar vara populärt, säger Anders Wallenås från klubben, som redan fått många bokningar.
Mats Stålhammar från Hässleholm kom luftvägen till Fly'n'ride och välkomnades av Anders Wallenås från Ljungyheds flygklubb.Bild: Britt-Mari Olsson
Under Fly'n'ride kommer inte bara bil- och motorcykelburna som ställer ut sina fordon, även besökande flygplan brukar dyka upp under dagen.
Från Hässleholms flygklubb landade på förmiddagen tre ultralätta, tvåsitsiga plan. Vart av dem väger bara 475 kilo, inklusive passagerare.
Ett av dem flögs av Mats Stålhammar som har certifikat för både motor- och segelflygplan.
– Man flyger och hälsar på varandra, det är sådant man håller på med mycket under somrarna, säger han.
Flera av verksamheterna på Ljungbyhed park passade på att visa upp sig. Flygteknikcentrum hade öppet i sin hangar och på Ljungbyheds militärhistoriska museum var det fri entré.
Ludvig Bergström, Thilo Leveau, Pouria Beshkovfe, Isaac Liljegren, Oscar Persson, Maja Pålsson och Vincent Wahlström går första året på flygteknikprogrammet i Ljungbyhed och fanns på plats för att svara på frågor. "Jag är väldigt planintresserad, så jag hoppas få se lite av dem också" säger Ludvig.Bild: Britt-Mari Olsson
Martin Sjöstrand från Östra Ljungby kom för att visa sin dotter Emelie området, där han själv en gång gjort lumpen som flygtekniker. En provsittning av en gammal SK60 från F5-tiden var en av attraktionerna.
– Men flyga den hade jag aldrig vågat, säger Emelie Sjöstrand och skrattar.
När dagen var slut kunde den arrangerande föreningen summera till runt besökande 500 bilar, minst 250 motorcyklar och mellan 15 och 20 flygplan.
– Det har varit succé, uppskattningsvis 5 000 besökare och nog vår näst bästa någonsin, säger Bertil Larsson från Fly'n'ride, som arrangerats sedan 2011.
Emelie Sjöstrand och hennes far Martin Sjöstrand från Östra Ljungby provsatt en gammal SK60 som tjänstgjort som skolflygplan i Försvaret.Bild: Britt-Mari Olsson
Flygteknikcentrum på Klippans gymnasieskola passade på att visa upp sin Gulfstream IV, ett tidigare regeringsplan som flugit det svenska kungaparet runt världen. Det är det första civila plan som skolan använt i undervisningen.Bild: Britt-Mari Olsson
Många både äldre och yngre veteranbilar syntes på Fly'n'ride, där de ställdes upp på plattan mellan flyghangarerna inne på Ljungbyhed Park.Bild: Britt-Mari Olsson
Gå till toppen