Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Helsingborg står starkt inom detaljhandeln – Höganäs har växt kraftigast

Detaljhandeln är en viktig näring i nordvästra Skåne och den växer snabbare än i landet i stort. Helsingborg är ohotad som regional handelsplats, men Höganäs tillhör snabbväxarna i Skåne. Det visar färska siffror från HUI Research.

Detaljhandeln i nordvästra Skånes elva kommuner omsatte 21,4 miljarder kronor under 2016. Dagligvaror står för merparten, 11,4 miljarder, och så kallade sällanköpsvaror – som kläder, fritidsartiklar och hemutrustning – för närmare 10 miljarder.
– Helsingborg med Väla är den naturliga handelsplatsen för många i regionen, säger Per Andersson, senior konsult i HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel.Bild: HUI Research
Helsingborg dominerar detaljhandeln i området med en omsättning på 11,3 miljarder kronor 2016.
– Det går inte att bortse från Helsingborg när man diskuterar nordvästra Skåne. Helsingborg med Väla är den naturliga handelsplatsen för många i regionen, säger Per Andersson, senior konsult i HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel.
Vad utmärker Helsingborg?
– Att det är en regional handelsstad med både en stadskärna som är funktionell samt ett av Sveriges största externa handelsområde i form av Väla.
Dragningskraften går att mäta på olika sätt. Ett är försäljningsindex som är ett mått på flöden av handel över kommungränserna, som omfattar omsättning i förhållande till befolkningsunderlaget. Ett värde över 100 visar på ett inflöde. Helsingborg kan notera 123 totalt samt hela 148 när det gäller sällanköpsvaror.
– Våra handelsindex mäter styrkan i form av omsättning i relation till köpkraften. De säger dock inget om lönsamheten i handeln som på många håll är låg eller mycket låg.
Åstorp sticker ut och visar ett indexvärde på 197 när det gäller total detaljhandel, att jämföra med grannen Bjuv som noterar 37. Handelsplatsen i Hyllinge på Åstorps sida kommungränsen är främsta förklaringen.
– Många konsumenter föredrar de stora handelsplatserna. Detta är något vi ser i ett nationellt perspektiv och på de orter som har närhet till de stora externa handelsområdena, vilket både Bjuv och Åstorp har.
Är en stark detaljhandel alltid av godo?
– Ja, för det mesta. Just därför att den driver flöden och trafik. Det finns få verksamheter som driver så mycket flöden som detaljhandel, det är till exempel inte ovanligt att en stormarknad har över en miljon kunder årligen. Samma sak gäller för ett Ikeavaruhus. Detta i sin tur skapar förutsättningar för affärsmöjligheter, inte bara för detaljhandeln utan också för restaurang- och servicesektorn, säger Per Andersson.
Höganäs tillhör också kommunerna som sticker ut. Omsättningen inom detaljhandeln i kommunen ökade med 34 procent från 2010 till 2016, mest i Skåne under den aktuella perioden. Omsättningen uppgick till drygt en miljard kronor under 2016, dagligvaror står för merparten – 765 miljoner.
Vad ligger bakom tillväxten?
– Orsaken är i första hand att både ICA Kvantum och Citygross etablerat sig på marknaden. Två butiker av denna storlek ger avtryck i marknaden.
Försäljningsindex visar inte lika starka värden.
Det finns alltså utrymme för detaljhandeln i Höganäs att växa ytterligare – eller?
– Inte per automatik, det måste utredas, slår Per Andersson fast.
Gå till toppen