Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Bästa och sämsta kommunerna – så går det för näringslivet i NV-Skåne

Höganäs har fortsatt bäst företagsklimat i NV-Skåne, och Helsingborg har nått topp 15 i landet. Deras framgångsrecept: en nära dialog med näringslivet.

Byggandet av nya Söderpunkten, med många nya butiker, lär hjälpa Helsingborg att befästa sin topposition på Svenskt näringslivs rankning. Bilden är från vårt besök i mars i år, då Cassandra Jertshagen, affärsutvecklare hos byggherren Jefast, visade runt.Bild: Rickard Dighammar
Flera kommuner i NV-Skåne hade anledning att fira på tisdagen när Svenskt näringsliv presenterade sin årliga rankning av företagsklimatet.
Klippan och Landskrona har avancerat flest placeringar medan Helsingborg närmat sig topp tio i landet. Där finns fortfarande Höganäs som, trots en liten tillbakagång, är bäst i NV-Skåne med en sjundeplats.
Rankingen bygger på en mängd parametrar: hur bra det har gått för företagen, antal nystartade företag, andel invånare i arbete, andel medarbetare med relevant kompetens, med mera. Förutom olika typer av statistik har intervjuer gjorts med företag i kommunen.
Vad som också väger tungt är hur väl kommunerna underlättar för näringslivet att etablera sig eller expandera. Just detta är något som företrädare för Höganäs och Helsingborg trycker på när HD-NST träffar dem.
– Vi måste ha en närhet till företagen. Vi vill att det ska gå bra för dem, inte att de ska fastna i myndighetsmaskineriet. Detta jobbar vi stenhårt med varje dag, säger Åsa Lundqvist Peyron, Höganäs kommuns näringslivschef.
– Vi jobbar med att öka förståelsen mellan näringsliv och myndigheter, det är viktigt att vi pratar samma språk, säger Michael Fransson, Helsingborgs stads näringslivsdirektör.
Specifikt för besöks- och upplevelsenäringen har det här, tillägger han, startats ett projekt som heter ”Från ax till limpa”.
Åsa Lundqvist Peyron, näringslivschef i Höganäs kommun.Bild: Britt-Mari Olsson
En viktig del, betonar de båda, är att ge en snabb och tydlig information om bygglov, detaljplaner, serveringstillstånd, regler kring miljö och hälsa etcetera. Här är en rutin att bjuda in företag till möten med representanter för olika berörda myndigheter. Genom att tidigt lyssna in de idéer som finns och ge feedback kan kommunen pusha på eller styra rätt.
–  Det kanske är så att en etablering eller expansion faktiskt inte fungerar där de har tänkt sig. Då är det viktigt att tala om det från början, och peka på alternativ, säger Michael Fransson.
i Helsingborg finns det drygt 15 000 företag. Dessa representerar 620 av 800 existerande branscher i landet, enligt Michael Fransson. Något han ser som en styrka.
– Det händer så otroligt mycket i Helsingborg. Kongressanläggningen, utbyggnaden av Oceanhamnen... Det är ett bra flow, säger han och lyfter även fram satsningen på att göra området kring Mariakyrkan till restaurangtorg som särskilt lyckad.
Michael Fransson, näringslivsdirektör Helsingborgs stad.Bild: Mats Roslund
Åsa Lundqvist Peyron kan för Höganäs del räkna in 3 000 företag, med tillverkningsindustrin och turist- och besöksnäringen som de två tyngsta pjäserna. Hon viftar bort tanken på självspelande pianon, och återkommer till att en fortsatt lyhörd dialog med näringslivet är avgörande.
Att Höganäs ligger högt på rankningen är en magnet i sig:
– Ibland hör vi från företagare: ”jag funderar på var jag ska etablera mig, och såg att ni har ett bra företagsklimat”, säger Åsa Lundqvist Peyron.
Sex kommuner i NV-Skåne tappar i ranking i Svenskt näringslivs mätning. Störst tillbakagång står Bjuv för.
Läs mer: DEBATT: ”Vi är oändligt trötta på Svenskt Näringslivs lösa grund”
KommunRankingSkillnad
Bjuv197-24
Båstad117-10
Helsingborg13+31
Höganäs7-2
Klippan91+54
Landskrona46+56
Perstorp228-17
Svalöv172+18
Åstorp147-15
Ängelholm32-16
Örkelljunga63-11
Gå till toppen