Kultur

Renässanshiphop med pipkragar haltar lite

Bild: Björn Lilja

Romeo och Julia

Teater. Av William Shakespeare Översättning och bearbetning: Peter Oskarson och Jan Mark Regi: Peter Oskarson Scenografi: Peter Holm Musik: Nicole “NicVibe” Wiberg Medverkande: Alexander Abdallah, Nils Dernevik, Oldoz Javidi, Gustav Berg, David Sigfridsson, Rolf Christiansson, Lena T Hansson. Spelas på Helsingborgs Stadsteater Storan t o m 3 nov.

När det annonserades att Romeo och Julia är första uppsättningen på Storan under Kajsa Giertz chefskap kände jag mig skeptisk. Ett klassiskt drama i regi av en numera klassisk regissör, Peter Oskarson. Vad jag inte visste då är att det är gammal tradition att inviga ett nytt teaterkompani med just Romeo och Julia, denna den mest romantiska av romanser.
Svårigheten med alla klassikeruppsättningar är  tidsfärgen. Ska det vara antikvariskt eller fullt modernt? Få pjäser har utstått så mycket modernisering genom århundradena som Romeo och Julia, med Leonard Bernsteins och Stephen Sondheims West Side Story som paradexempel. Alla vill göra sitt för att göra Shakespeare till en man för alla tider.
”Dröm om harmoni är förräderi” låter som en helt samtida replik i det oreflekterade sociala och politiska hatets tidsålder. Team Oskarson löser det med hiphop. Förstås. Hiphop har ju en gemensam historia med både gatuvåld och symboliska dueller; battles. En hiphop-Shakespeare alltså, en renässanshiphop med pipkragar och rhymes. Och då talar vi inte blankvers. Rapparen Nicole “NicVibe” Wiberg agerar kör och kommenterar händelseförloppet.
Uppsättningen är något av levande teaterhistoria, eftersom Oskarson återsamlat det gamla gänget från Skånska Teaterns glansdagar, med bland andra suveräne översättaren Jan Mark och scenografen Peter Holm. Ändå får jag en känsla av att det är Oskarsons banbrytande år vid Folkteatern i Gävle som präglar upplevelsen. En förmåga att med rustik scenografi och folklig inramning skapa storslagenhet, rentav sublimitet, som i vigselscenen ackompanjerad av Shakespearesonett i stämsång. Radikal bruksteater med extra allt, ibland kanske lite barockt överlastad.
En föreställd elizabethansk teaterstämning åstadkoms med arenascen och mycket spel i och med publiken. För att inte tala om ekivoka skämt och många grabbatag i skrevet. Brechtianska främmandegörningseffekter åstadkoms med metateatrala kommentarer. Till exempel om Capulets hantering av sin dotter Julia ska få vara så politiskt inkorrekt som den är hos Shakespeare. Eller om samtidsversionen ska visa ett ”positivt alternativ”.
Ändå är det när effekterna och affekterna tonas ner eller helt tas bort som uppsättningen blir verkligt sevärd. Som i Mercutios (David Sigfridsson) monolog om Queen Mab. Där är det shakespearesk naturlyrik alldeles obearbetad. David Sigfridsson samspelar för övrigt lysande och humoristiskt med Nils Derneviks Benvolio (gemenligen kallad ”Benny”), en bromance som definitivt inte är heteronormativ.
Det är festligt när det lossnar, men här finns lite väl många trånga passager. Föreställningen har dock förutsättningar att bli riktigt bra, bara den hittar och bottnar i sitt djupa flyt och inre andning. På premiären haltar det lite här och där. Trots gungande hiphoprytmer.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen