Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Annika Román: "Kulturen ska inte glömmas i ett elfenbenstorn"

Annika Román, MP.Bild: Sven-Erik Svensson
Jo, Ingrid Mattiasson Saarinen - ibland kan man behöva göra en saltomortal. En världsnyhet kan som fenomen vara så intressant att det vore en grov missbedömning att inte ställa ut den. Då kan frågan behöva ställas två gånger. Duchamps pissoar är ett sådant exempel som överlevt åtskilliga år på Moderna Museet.
Konst har alltid utmärkt sig som det som överskrider gränser. God kultur och konst underställer sig inte ideologier, låter sig inte annekteras vare sig av socialism eller nyliberalism. Så bakom den upprepade frågan om mer samverkan med andra, i det här fallet en aktör från det fria kulturlivet, ryms både en klar politisk vilja att kulturen inte ska gömmas i ett avsides stuprör eller glömmas i ett elfenbenstorn utan kontakt med verkligheten, samt en förväntan om att sakkunniga inom kulturförvaltningen ska prestera en professionell och självständig bedömning.
Vårt kulturarv och våra institutioner är garanter för både tradition och förnyelse inom olika kultur- och konstuttryck. Därför är Miljöpartiet glada över att resurserna till våra kulturinstitutioner värnats samtidigt som en bred majoritet för ökade resurser – mer stöd till det fria kulturlivet – skapats. Fria professionella aktörer har också getts större plats på stadens scener. Musikskolan har fått mer resurser i form av El Sistema liksom biblioteket, men här behövs mer pengar in.
Helsingborgs kulturliv växer i omfattning, inte tvärtom som Saarinen påstår. Medlen till kulturförvaltningen har ökat med över 11 procent sedan Miljöpartiet kom till makten 2014. Och idag avgör kulturens scener själva självfinansieringsgraden, ett redskap för scenkonstens oberoende gentemot politik och marknadskrafter som ska värnas. Kanske Dunkers kulturhus skulle må bra av att organiseras på likartat sätt.
Annika Román (MP), vice ordförande i kommunstyrelsen"
SVAR DIREKT:
Javisst, Marcel Duchamps "Fontän/Urinoar" har överlevt många år på Moderna Museet. Det är inte heller den första ready-made av Duchamp, som fortfarande efter 100 år fortsätter att fascinera. Hans "Cykelhjul" är daterat till 1913 och "Flasktorkaren" till 1914. Och tack vare museimännen Ulf Linde och Pontus Hultén har Moderna Museet sedan 1960-talet en större samling av Duchamps verk.
Det finns åsikter om vad som är värdefull och mindre värdefull konst. Många har funderat över begreppet konstnärlig kvalitet. Återigen, Vänsterpartiet anser att samhället och politikerna bäst tar ansvar för den konstnärliga kvaliteten genom att garantera förutsättningarna för en konst fri från otillbörlig påverkan, såväl från politiker som från marknadskrafterna. Kulturyttringarna måste stå fria från politiska bedömningar. Det ska vara upp till professionen att bestämma vad som ska visas på ett kulturhus. Kulturen är och måste vara en obunden kraft i samhället.
Inom ramen för kulturpolitiken måste det också finnas en konstpolitik, som syftar till att främja konstens utveckling och stödja konstnärernas kamp för rimliga arbetsvillkor och möjligheter att möta en publik. I Helsingborg, som har ambitionen att vara den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserade staden, borde kultur vara en långt mer prioriterad verksamhet.
De extra satsningar, som skett de tre senaste åren, har varit alltför blygsamma för att på allvar lyfta kulturen i staden.
Ingrid Mattiasson Saarinen, V, har en insynsplats i kulturnämnden
Tidigare inlägg: Johan Malmberg: "Det blåser i Helsingborgs kulturliv" (9/9), Björn Tufvesson Alm ”Helsingborg är inne på en mycket farlig väg” (12/9), Kristian Anderson "Kulturen har inte råd att vara så autonom" (15/9), Joakim Thomasson: "Helsingborgs kultur styrs stick i stäv med de nationella målen" (16/9), Annika Roman "De senaste åren har vi vänt trenden" (21/9), Ingrid Mattiasson Saarinen "Politiker ska inte lägga sig i" (26/9), Bibi Estev "Dunkers kulturhus har vad som krävs" (28/9)
Gå till toppen