Höganäs

Språkträning i naturen i Höganäs

40 nyanlända ska få lära sig svenska genom naturen. Ett projekt har dragits igång av Höganäs kommun och friluftsfrämjandet.

Lovisa Cederström från friluftsfrämjandet Helsingborg-Kullabygden håller i språkträningen och naturkunskapen tillsammans med Ibrahim Shaar.Bild: Jennie Lorentsson
Med start i förra veckan erbjuds annorlunda språkundervisning för nyanlända i Höganäs. Höganäs kommun har slagit sina påsar ihop med friluftsfrämjandet Helsingborg-Kullabygden och erbjuder språkundervisning i naturen.
Runt 40 personer ska delta i projektet där man ska ha sammanlagt sex träffar.
– Det var friluftsfrämjandet som hörde av sig till oss och frågade om det fanns intresse. Det här är jättespännande, säger integrationssamordnare Susanne Bromée.
– Vi erbjuder dels familjer och dels ensamstående undervisning och allt är helt frivilligt. I höst gör vi ett test och ser vad som funkar.
Varje gång utgår man från Margreteberg där kommunen numera inhyser ett antal barnfamiljer.
– Det blev en bra första träff.
Förutom att gnugga sina kunskaper i svenska, får de nyanlända även en möjlighet att lära sig om naturen.
– Det finns många vinster med det här projektet. Man får in de nyanlända i ett sammanhang och vi vill fånga dem som är intresserade. All forskning visar hur viktigt det är med föreningslivet. Vilken roll det kan ha om man kommer in rätt, säger Susanne Bromée.
Ibrahim Shaar finns med som ledare. Han är anställd på naturum Kullaberg i projektet Moderna beredskapsjobb i staten och delar sin tid mellan naturum Kullaberg och Friluftsfrämjandet.
– Vi lär dem hur viktig naturen är, och hur man tar hand om den. Tillsammans hittar vi på olika saker samtidigt som vi pratar svenska, säger han.
Föräldrar och barn är med och Lovisa Cederström, friluftsfrämjandet, poängterar att det är de vuxna som är viktiga. Att de ska få lära sig samma språk som barnen pratar på förskolan när det kommer till djur och blommor.
– Vi vill överbrygga glappet som kan finnas mellan sfi och svenskan som barn pratar på förskolan och i skolan. Det var en mamma som sa i förra veckan ”jaha, är det en snigel”. Hennes dotter hade sjungit ”Lilla snigel” jättemycket och mamman hade inte en aning om vad det var för något.
Susanne Bromée, Ibrahim Shaar och Lovisa Cederström.Bild: Lisa Skeppstedt
Tillsammans med Ibrahim Shaar vill hon att deltagarna ska vara aktiva. De benämner sig inte som traditionella ledare utan som medupptäckare. De sätter igång en aktivitet och finns sedan med.
– Deltagarna ska driva aktiviteten vidare. Vår förhoppnings är att de ska få en större förståelse för naturen, vad man kan göra i den, och hur otroligt viktigt det är att ta hand om den. Det är inte självklart för många att man kan gå ner på stranden och spela fotboll.
– Många tycker en sådan sak är konstig första gången och förstår inte riktigt att man får, säger Ibrahim Shaar.
Slår projektet väl ut kan det bli en fortsättning till våren.
Projektet finansieras av Länsstyrelsens TIA-satsning, tidiga insatser för asylsökande, och genom Friluftsfrämjandets projekt ”Meningsfull väntan”.
Förutom undervisning i naturen ska man även ordna aktiviteter för föräldralediga och ordna ett dagkollo för barn under det kommande höstlovet.
Gå till toppen