Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Herrmode och hälsa en trend för UF-företagen i Ängelholm

Nyttigt bröd och accessoarer för modemedvetna killar. Det är framtidsprodukter som Ängelholms gymnasieelever tror på. På torsdagen fick de testa sina affärsidéer inför en kunnig jury.

Röglespelare på hockeygymnasiet samlar sina livserfarenheter i en bok om träning och kost. Men kan de övertyga juryn?Bild: Niklas Gustavsson
Fem minuter får ungdomarna på sig i rampljuset på Jarl Kullescenen. Inför publik ska de elva utvalda UF-företagen övertyga den kritiska juryn att de har den bästa affärsidén för dagen, och det är rätt darriga nerver som ska hållas i styr.
Juryn består av representanter från näringslivet och har ingen inblick i skolarbetet. De bedömer bara presentationen och potentialen i UF-företagen. Ungdomarna måste visa att de har en kalkyl som håller.
Affärsidéerna speglar både trendspaning och nytänkande. Mat och hälsa är ett säkert kort. Årets UF-företag satsar på allergivänlig glass, vitaminboost, smaksatta kolor och bröd. Killar från hockeygymnasiet gör en bok om träningstips och Movement UF gör en bok med tips om att flytta hemifrån.
Många brödbak har det blivit för eleverna i UF-företaget Knäckit, och flera recept har provats för att ta fram ett par tre produkter.Bild: Niklas Gustavsson
Och mode är alltid hett. I år är killarna i fokus. Paldino UF knåpar ihop specialdesignade kedjor med glaspärlor att fästa vid jeansfickan. Eller är det personligt designade näsdukar till kavajen som är framtiden? Ett alternativ till slips och fluga, enligt killarna i Tailoring UF.
– Vi har näsdukar med påsytt monogram. Och några har knapphål så att man kan fästa näsduken i skjortknappen som skydd för spill när man äter, säger Marcus Hidestål och visar produkterna som de beställt från Thailand.
UF-företagen är endast menade att leva under skoltiden i syfte att visa hur det går till att starta och driva företag. Men det händer att gymnasieidéerna får nytt liv och utvecklas av elever som senare satsat på en karriär i näringslivet.
Vinnande UF-företag belönades med 1 500 kronor.
Fakta

Vinnare och resultat

1. Occational Work UF – via en hemsida kopplas ungdomar samman med företag för att utföra tillfälliga jobb.

2. Bjärebrödet UF – enkel och nyttig brödmix med influenser från Bjäre.

3. Tailoring UF – personligt designade näsdukar till kavajen.

I näringslivets jury sitter Jakob Larsson, Andreas Ring, Gisela Ohlsson och Lars Eriksson. De ställer kritiska frågor för att bedöma affärsidéernas bärighet.Bild: Niklas Gustavsson
Vera Persson, Ludwig Nilsson, Oskar Lennwall, Kevin Andersson, Jenni Häggström och Clara Klinteman har kört in åtskilliga plåtar i ugnen för att få fram det perfekta knäckebrödet.Bild: Niklas Gustavsson
Accessoarer för män är stort i år. Paldino UF designar och tillverkar kedjor till jeansen.Bild: Niklas Gustavsson
Personligt designade näsdukar att ha i kavajens bröstficka är ett alternativ till slips och fluga. Bakom Tailoring UF står Amer Begivic, Marcus Hidestål, Victor Enqvist, Alexander Fristedt och Samuel Persson.Bild: Niklas Gustavsson
Gå till toppen