Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Att spränga gränsen norrut på två hjul

Det är rejäl uppförsbacke för den som vill cykelpendla mellan Landskrona och Helsingborg. Det gäller även efter Glumslövsbacken.

Aningen lättsinnigt valde vi att på cykel korsa gränsen till Helsingborg utan cykelkartor. De visar oftast upp den egna ortens sevärdheter för personer som nöjescyklar. De markerade cykelturerna kan vara mycket intressanta, men de går ofta på bilvägar och grusvägar. Syftet verkar vara att behålla besökare inom kommunens gränser.
Starten var rätt lyckad: En cykelväg från Landskrona centrum leder till Glumslöv, där uppe på höjden.
Nog är det uppförsbacke dit, men det går bra den här dagen med ljumma vindar i ryggen.
Någonstans i byn försvinner cykelbanan. Men i den bortre änden av tätorten kan cyklisten välja en mindre trafikerad bilväg i riktning mot Rydebäck i Helsingborgs kommun. Nu kommer belöningen – det är angenäm nedförsbacke hela vägen till Rydebäck.
När vägen når dit finns ingen väg framåt, bara en skarp vänstersväng. Därefter löper vägen utmed Rydebäck. En skylt uppmanar den som vill till Helsingborg att fortsätta i riktning mot havet. Där svänger vägen höger i rät vinkel och följer en annan sida av Rydebäck. Här känns vinden tydligt.
På försök svänger vi in på en av villaområdets cykelbanor. Man får inte information om vart den leder, men den vi prövar går mot stranden och är väl belyst. Men sedan är man nere på en grusväg som delas med bilar.
Det känns inte riktigt anpassat för cykelpendlare. Cykelpatrullen vänder åter till Landskrona, men tar tåget från Rydebäck. Vägen dit är tydligt skyltad, tack för det.
Vägen till framtiden är svårare att upptäcka.
Gå till toppen