Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Jonas Kanje: En pigg och kraftfull 150-åring kikar nyfiket in i framtiden

Jonas Kanje, chefredaktör Helsingborgs Dagblad.
Tillåt mig presentera en synnerligen pigg 150-åring!
Helsingborgs Dagblad har en historia längre än Rådhuset och längre än de flesta företag i såväl staden som i hela Nordvästskåne.
Oerhört mycket har hänt med Sverige och med Helsingborg på de här 150 åren. Sverige nu och då går knappt att jämföra och frågan är om man ens skulle ha känt igen sig om man hade hamnat i Helsingborg anno 1867.
Samma sak gäller givetvis för tidningen.
Ändå är det en del avgörande saker som inte förändrats alls.
I det första numret av Helsingborgs Tidning – som vi idag gör tillgängligt för alla prenumeranter – samsas annonser för giktvadd, kläder och böcker, med tågtidtabell, en ledarartikel och massor av nyheter från både när och fjärran.
I det avseendet har ingenting förändrats på 150 år (möjligen är giktvadd en mindre populär produkt).
Inte heller grunden för vår verksamhet har ändrats. Förra året fyllde den svenska tryckfrihetslagstiftningen 250 år. Det är i den som HD:s verksamhet bottnar. Och när vi fungerar som bäst så är kraften dubbelriktad. Vi ska och vill bidra med luft och blod till tryck- och yttrandefriheten och i förlängningen till vårt demokratiska system.
Oftast gör vi det i det lilla, lokala. Genom att berätta vad som händer, genom att granska makten och genom att låta många åsikter komma till tals på våra plattformar underhåller vi och skapar förutsättningar för demokratin.
Jag vågar säga att i en alltmer polariserad debatt där politiskt extrema uttryck tagit en större plats växer både vårt ansvar och vår möjlighet att göra skillnad.
Det är ett ansvar som ofta fyller mig med ödmjukhet och en möjlighet som varje dag får mig att känna glädje, och stolthet, över att gå till jobbet.
Helsingborgs Dagblad har funnits i 150 år. Och det vill vi såklart fira. Samtidigt så är alla de 150 åren historia och den viktigaste tiden ligger framför oss.
Hur kan vi förvalta och utveckla vårt arv?
Hur kan vi fortsätta att vara angelägna för våra läsare i ytterligare 150 år?
Det är frågorna som jag umgås med dag och natt.
I en bransch som i nästan ett decennium haft en domedagsstämpel på sig går det att hitta små, små positiva tecken igen. Som att vi lyckats skaffa oss 10 000 nya prenumeranter på mindre än ett år, som att allt strategiskt arbete just nu för en gångs skull inte måste handla om att spara pengar.
Det finns en nypa frisk luft att andas. Och jag kan lova en sak. Det syret kommer vi att använda för att göra tidningen bättre, granska hårdare, förstå mer om er läsare och hjälpa er i vardagen på så smarta sätt som möjligt.
Välkommen till en pigg och kraftfull 150-åring! Nu kör vi minst lika länge till!
Läs mer: Här är första numret av Helsingborgs tidning
Läs alla artiklar om: 150 års-firandet
Gå till toppen