Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ökande bullerproblem i Hjärnarp åtgärdas inte

Familjen Jarnbjer har kämpat i ett par år för att få Trafikverket att göra en bullermätning i huset vid E6 – utan att lyckas. Nu hoppas de att fler Hjärnarpsbor agerar mot motorvägsbullret.

Annika och Christer Jarnbjers bostad ligger vackert på Hallandsåsen, strax ovanför Hjärnarp och ett par hundra meter från E6:an.
De flyttade hit 1983 och även om barnen inte bor hemma längre så har de tänkt bo kvar ett tag till.
Annika och Christer Jarnbjer vill få en bullermätning vid sitt hus i Hjärnarp.Bild: Niklas Gustavsson
Störningarna från motorvägen har dock blivit ett allt större problem med åren och efterhand som trafiken har ökat.
– När vi flyttade hit var det någon enstaka motorcykel som kunde störa på sommaren, men annars var vi inte störda av trafiken från motorvägen, säger Christer Jarnbjer.
Sedan dess har trafiken ökat betydligt och med den både bullret och vibrationerna. Sovrummet har de nu flyttat till andra sidan av huset och det finns perioder då de inte kan höra varandra prata när de sitter på uteplatsen i trädgården.
När sedan Trafikverket byggde ut motorvägen och gjorde den trefilig i norrgående riktning blev saken knappast bättre.
Under våren 2015 bestämde Annika och Christer Jarnbjer sig för att kontakta Ängelholms kommun med ett klagomål.
I beskrivningen uppgav de bland annat att trafikbullret ökat markant sedan Trafikverket utökade från två filer till tre norrut från Hjärnarp och att det var ett konstant ljud från alla slags fordon dygnet runt.
Bullerappen visar höga värden vid huset, även under en mindre trafikintensiv tid på dygnet.Bild: Niklas Gustavsson
Paret Jarnbjer fick myndighetsnämnden med sig som skickade ett föreläggande till Trafikverket med krav på att de skulle utreda och kostnadsberäkna eventuella åtgärder. Trafikverket överklagade, länsstyrelsen upphävde beslutet och när parets vidare prövning i mark- och miljödomstolen fick avslag så gick luften ur dem.
I korthet kan man säga att enligt Trafikverkets beräkningar så ligger bullervärdena inte på den nivån att de behöver åtgärdas. Kostnaden för en eventuell bulleråtgärd står inte heller i proportion till vad den skulle medföra i bullerreduktion.
– Vi fick avslaget i början av året och då gav vi upp lite, luften gick ur oss, säger Annika Jarnbjer.
Men de tycker fortfarande att det finns flera frågetecken i hanteringen av ärendet. En fråga är varför man enbart gör en beräkning av bullret och inte mäter det på plats.
– Deras beräkningar stämmer inte. Det kan man se i en vanlig bullerapp i mobilen, säger Annika Jarnbjer.
Hjärnarp har blivit rena bullerbyn enligt vissa av de boende.Bild: Niklas Gustavsson
En annan fråga är varför den tillkommande tredje motorvägsfilen inte räknas som en större ombyggnad, vilket medför att det är de lägre bullervärdena som Trafikverket räknar på.
En tredje fråga är varför kommunen inte agerar mot bullret. Flera Hjärnarpsbor har tagit upp bullret som ett problem under de träffar och medborgardialoger som kommunen arrangerat i orterna utanför Ängelholm.
– Men sedan har det inte hänt något och även om de inte kan få Trafikverket att göra något så kan kommunen själva göra något.
Annika Jarnbjer tar Örkelljunga som ett exempel. Där har kommunen lagt undan pengar för att åtgärda buller från motorvägen för boende i Eket, i det fall att Trafikverket inte skulle stå för åtgärden.
Läs också Nu ska bullret vid Eket mätas
Även om Annika och Christer Jarnbjers ärende har prövats hela vägen till mark- och miljödomstolen så hoppas de fortfarande på en framtida lösning. Och att fler i byn vill göra något.
– Det bästa hade varit om vi kunde bli flera som gick ihop. Det är alltid lättare att få någon att lyssna om man är en grupp.
Gå till toppen