Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Ädelreklam i drivor på museet

Reklamen kastar de flesta bort. Landskrona museum gör tvärtom: man sparar och visar upp reklam i en ny utställning.

Hannah Fredriksson, utställningens producent, demonstrerar hur även den som inte ser kan ta del av utställningen: en läsplatta aktiveras av digitala ledfyrar och berättar om bild och text just där.Bild: Mikael Anjou
Men det är skillnad på reklam och reklam, det som visas på museet är axplock ur den svenska reklamens absoluta finrum, långt från färggranna flygblad med veckans fyndpris.
– Det är ett val, säger utställningens producent Hannah Fredriksson.
Till saken hör att Landskrona museum sedan 2001 förvaltar det nationella reklamarkivet, till stor del bestående av guldäggsvinnare och donationer.
Det syns också på utställningens väggar och bord: överallt finns budskap som framförs elegant och i sin tids smak.
Varför hyckla? Reklamen vänder på begreppen.Bild: Mikael Anjou
En tidslinje visar utvecklingen under 1900-talet och början på vårt århundrade. Varje årtionde bjuder på några höjdpunkter. Även den som inte var med då kan njuta av ett brett sortiment av nostalgiska ögonblick.
I ett av rummen finns också en liten biograf för reklamfilm. En digital manöverpanel låter besökaren välja ämnen. Nära intill visar en skärm intervjuer med framstående kreatörer i reklamvärlden, nutida och äldre.
Rummet intill har delvis utformats som ett hem, där bland annat kylskåp med glasdörr används som monter för prisade matförpackningar. Tvärs över diskbänken finns också en meny av radioreklam att lyssna på.
Tiden går, men estetik, värderingar och könsroller förändras. 1955 var det läge att fråga ”När fick Er fru en blomma sist?”.Bild: Mikael Anjou
Den som inte ser har ändå glädje av ett besök. En app i mobilen eller en lånad läsplatta aktiveras av digitala ledfyrar och beskriver vad som finns att se och läsa just där. Allt är inläst av syntolken Helena Frank.
Utställningens arkitekt Evelina Johansson tar väl hand om besökaren, som leds genom utställningen av ett svart, strävt spår på golvet, bland andra knep.
Utställningens app innehåller redan nu mer bild och text än vad som visas i rummet. Möjlighet finns också att bygga på med mer material – utställningen ska vara permanent, berättar Åsa Karlsson, biträdande chef för Landskrona museum.
Fakta

Reklam!

Utställningen öppnas på söndag klockan 14, då Malin Wikerberg från reklambyrån Garbergs Malmö inviger.

Klassiska tvättmedlet Persil använde förpackningen för att berätta om användning och oskadlighet.Bild: Mikael Anjou
Gå till toppen