Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Skärpta gränskontroller vid Hyllie gav 795 försenade tåg

De skärpta gränskontrollerna vid Hyllie station i Malmö skapar problem för tågtrafiken. Under oktober månad blev 795 persontåg försenade till följd av att gränspolisen behövde mer än sex minuter på sig att kontrollera tågresenärernas ID-handlingar.

Passkontrollanter och polis väntar på inkommande Öresundståg från Danmark på perrongen på stationen i Hyllie.Bild: Johan Nilsson/TT
Det visar färsk statistik från Trafikverket, som pekar ut gränskontrollerna vid Hyllie som den enskilt största anledningen till att punktligheten i den svenska persontågtrafiken sjönk under 90 procent i oktober.
Men statistiken ifrågasätts av Gränspolisen. Polisen menar att informationen på skyltar om att tågförseningar varit orsakade av kontroller ofta har varit missvisande.
Trafikverkets statistik visar att ett av tio tåg var mer än fem minuter försenat.
– Dessa försenade tåg påverkar punktlighetsresultatet för oktober månad med minus 2 procentenheter i närområdet, i Skåne, Blekinge och Småland, men med minus 0,32 procentenheter om vi tittar på hela Sverige, säger Kenneth Fridolin, trafikledningschef på Trafikverket.
Under oktober drabbades totalt 795 persontåg av en försening på grund av utdragna gränskontroller i Hyllie, enligt Trafikverket. Av dessa tåg blev en tredjedel, 272 tågsätt, så pass mycket försenade att de inte lyckades hämta in förseningen utan kom fram till sin slutdestination mer än fem minuter försenade.
– De här förseningarna kan i förlängningen fortplanta sig ut i andra delar av det svenska tågsystemet, framför allt de Öresundståg som går vidare till Göteborg, Kalmar och Karlskrona, säger Kenneth Fridolin.
Läs också Gränskontroller förlängs ett halvår
Enligt honom förklaras förseningarna av att gränspolisen den 15 september tog i bruk ett helt nytt upplägg för gränskontrollerna med drygt etthundra nyanställda passkontrollanter.
– Det finns säkert fler förklaringar, men det nya upplägget är den främsta, säger han.
Trafikverket har nu en särskild bevakning på gränskontrollerna vid Hyllie, som polisen ska hinna med under ett sex minuter långt uppehåll.
På fredagen meddelade regeringen att man förlänger gränskontrollerna till maj nästa år.
Om förseningarna fortsätter under november kan det finnas skäl att antingen förlänga tågens stopptid vid Hyllie – eller att sätta press på polisen att öka bemanningen i gränskontrollerna.
– Vi vill ju helst behålla dagens uppehållstid så att vi får tillbaka Öresundspendlarna till Öresundstågen. Vi hoppas och tror att vi ska klara det, säger Kenneth Fridolin.
Den svenska persontågtrafiken försenades under oktober av ytterligare en allvarlig händelse. Den 11 oktober sjönk punktligheten från ett årssnitt på 90,1 procent till 86,2 procent sedan Trafikverkets operativa IT-system störts av en överbelastningsattack.
Gränspolisen menar att statistiken från Trafikverket delvis är missvisande. ”Tyvärr är det inte en korrekt bild” skriver Michael Mattsson, chef för gränspolisen region Syd, i ett mejl under fredagskvällen.
”Vid ett antal tillfällen har informationsskyltar beskrivit att försening beror på gränskontroller då det i själva verket varit kopplad till exempelvis tågfel. Personalen har själva ringt till och påtalat felaktigheterna och då har informationen ändrats” skriver Michael Mattsson.
Gå till toppen