Kultur

Per Svensson: Per Svensson: Operan är kvar på 1700-talet

Figaro är storbelåten över det rum han och hans älskade Susanna har fått av den gemensamma husbonden, greve Almaviva. Det ligger ju alldeles intill grevens eget rum. Så praktiskt, myser den godtrogne betjänten.
Just det. Så praktiskt, bekräftar Susanna syrligt. Men det är inte Figaro greven behöver ha på behändigt nära avstånd. Det är Susanna han vill ha till hands närhelst han har lust.
Med endast obetydliga förändringar i librettot skulle ”Figaros bröllop” kunna sättas upp som en dokumentäropera om operavärlden. Där tycks det fortfarande vara 1700-tal (före franska revolutionen) med maktfullkomliga regissörer och dirigenter i greverollen, ivriga att utkräva sina feodala rättigheter.
Efter de svenska skådespelarnas upprop i Svenska Dagbladet, #tystnadtagning, följer nu de svenska sångerskornas vittnesbörd om helt osannolika scenerier bakom operakulisserna. I Dagens Nyheter offentliggjorde i går 653 kvinnliga sångare uppropet #visjungerut. Bland undertecknarna finns stjärnor som Anna Larsson, Katarina Dalayman, Erika Sunnegårdh, Irene Theorin och Kerstin Avemo.
De berättelser som lyfts fram i ljuset handlar inte ”bara” om sexism och patriarkala strukturer. Här handlar det om handfasta, fysiska övergrepp; sexuell våldsbrottslighet som ett slags självklar del av arbetsprocessen, ren rutin.
Det är bara att applådera de kvinnliga artister som förenar sig med Figaro i cavatinan ”Se vuol ballare”, Om ni vill dansa, herr greve, så är det nu vi som står för melodin…
Läs alla artiklar om: Nätkampanjen ”Me too”
Gå till toppen