Kultur

Folkflöjter, tramporgel och koto i en tät kram

Göran Månsson (tvåa från vänster) & vänner.Bild: Per Helander

Göran Månsson & friends

ALBUM. Ol' Jansa

Sanning: Ett album där två musiker är listade på tramporgel måste vara bra.
Göran Månsson från Haverö i Medelpad har profilerat sig som landets mest framgångsrike folkmusikflöjtist, med både en rad folkliga blåsrör och blockflöjter i ränseln.
Han föddes in i en anrik folkmusiksläkt, men gillar också spännande stilblandningar. Till det senaste albumet ”Ol' Jansa” trålade Månsson därför ihop fyra musikanter från verkligt olika håll, bland andra Karin Nakagawa som hanterar den japanska cittran koto och Martin von Schmalensee, basist, gitarrist och prisad rock- och popproducent.
Låtarna är traditionella och kommer nästan alla via Olof Jönsson, Ol' Jansa (1867-1953), en mästare på Härjedalspipa.
Men redan i spår två låter Månsson sitt instrument klinga som en japansk shakuhachi-flöjt, medan Nakagawa plockar fram de typiska svävande, sprödmystiska tonerna ur koton.
Melodin är en polska, men soundet och behandlingen skapar ändå en självklar och organisk helhet.
Detsamma gäller nästa rappa polska, som inleds av Olof Jönsson själv i en gammal inspelning innan tramporgeln pumpar igång. Mitt i utbryter till och med en kort friform-urladdning medan orgeln håller pulsen stabil.
Det brokiga musikantgänget känns förbluffande sammansvetsat rätt igenom plattan, inte minst i det livsviktiga svänget.
Göran Månsson själv täcker hela skalan mellan känsligt skirt och aggressivt energimättat spel och tonen är full och varm. Hans drivande stil präglar albumet starkt.
FLER TIPS
Saied Shanbehzadeh: Pour-Afrigha (album)
Habadekuk: Mollevit (album)
Bjarte Eike & Barokksolistene: The Alehouse sessions (album)
Gå till toppen