Gästskribenten

Ingrid Runsten: Ingrid Runsten: ”Bort med bilarna från Stortorgen.”

Bilar tar upp stor plats i våra städer.Bild: Anders Wiklund/TT
Det här ska handla om Landborgsgaraget i Helsingborg och den folkomröstning som troligen väntar. Men först ett försök att sätta frågan i det sammanhang som ofta saknas.
På lördagarna är det liv och rörelse, det är mycket folk på stan. Tyvärr är det inte så på vardagarna. Tomma lokaler visar att det är tuffa villkor för cityhandlarna. Men lördag som vardag är det många bilar i centrum. Ombyggnaden av Drottninggatan/Järnvägsgatan gör det extra bökigt just nu, men är ändå en bra sak för att begränsa genomfartstrafiken.
Fast det räcker inte.
De flesta svenska städer har precis som Helsingborg ett Stortorg som är en uppställningsplats för bilar. Också på Stortorget i Malmö står bilar parkerade. Men som Sydsvenskan skrev nyligen (11/11) vill många använda torget till annat. Bilens roll i staden måste omvärderas, kvadratmeter för kvadratmeter.
Så bort med bilarna från Stortorgen.
Helsingborgs centrum är en hårt trafikerad remsa mellan Landborgen och Sundet. Det underjordiska garaget hade kunnat bli ett smart sätt att nå city:
Köra in, parkera och promenera ut i en bilfri miljö. Eller cykla eller gå rakt igenom.
Landborgskopplingen, som är kommunens benämning på projektet, ska om den blir verklighet rymma 600 bilar och lika många cyklar och beräknas kosta omkring 400 miljoner kronor.
Redan från början borde det här ha kombinerats med en tydligare strategi för färre bilar i city, för fler helt bilfria torg och gator.
Hade det funnits en sådan strategi hade det troligen gått att nå bredare politisk enighet. Istället står nu bara alliansens fyra partier och SD bakom beslutet från juni förra året. S, MP och V röstade nej.
Helsingborg förändras snabbt och många upplever att ingen lyssnar på invånarna. Enligt de energiska insamlarna är det nu drygt 11 400 underskrifter som har lämnats in till kommunen. Om räkningen visar att det finns över 10 000 godkända underskrifter ska frågan upp i fullmäktige och om partierna håller fast vid vad de tidigare sagt lär folkomröstningen bli av.
Men den är enbart rådgivande. Och svårast att hantera är ett lågt valdeltagande. Det är ett skäl till att det är problematiskt med kommunala folkomröstningar. Ett annat är att de ofta gäller sammansatta frågor. Och det går inte att säga ”ja, under förutsättning att … ” eller ”nej, men bara om … ”.
Det finns erfarenheter att lära av på nära håll. Ängelholm höll folkomröstning en stormig höstdag 2011 om Pyttebron. Valdeltagandet blev mycket lågt och efteråt rådde stor förvirring. Höganäs röstade 2014, samtidigt som det hölls EU-val, om byggplaner vid hamnen och nådde ett valdeltagande på cirka 57 procent.
För Helsingborgs del är ordinarie valdagen i september nästa år bästa möjligheten. Ungefär samtidigt som det var tänkt att bli byggstart. Socialdemokraterna har därför föreslagit att hela processen pausas.
Då är det upp till de politiker som står bakom projektet att visa hur det kan skapas bilfria miljöer i city, att garaget kan byggas utan att skada själva Landborgen och varför det behövs också om 20 år.
Se folkomröstningen som en bakläxa. Så går det när viktiga bitar saknas och när det slarvas med förankring och dialog.
Gå till toppen