Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Skola får kritik för betygsskillnader

Säbyholms montessoriskola får kritik för stora skillnader mellan betyg och resultaten på de nationella proven.

Säbyholms montessoriskola får kritik av Skolinspektionen.Bild: Björn Lilja
Skolinspektionen har under två dagar under hösten gjort tillsyn av Säbyholms montessoriskola som har elever från förskola till och med nionde klass.
Sådan tillsyn görs regelbundet och den här gången var det montessoriskolans tur. Även övriga grundskolor i kommunen har granskats eller kommer att bli det.
Skolinspektionen är nöjd med mycket på skolan.
Men inte med allt.
Inspektionen noterar stora skillnader mellan resultaten på de nationella proven och betygen som sätts. Skillnaderna har funnits i flera år – en betydande andel av eleverna har fått högre terminsbetyg eller slutbetyg jämfört med provresultatet.
Själva betygsskillnaderna är inget som Skolinspektionen kritiserar. Sådana skillnader finns på många skolor, poängterar den.
I stället får rektorn kritik för att hon inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa en likvärdig bedömning. En likvärdig bedömning kan exempelvis göras genom att annan lärare än den ordinarie bedömer nationella proven, att proven avidentifieras och att fler lärare är inblandade i bedömningen.
Allt för att betygssättningen ska vara så rättvis som möjligt.
Men när Skolinspektionen gjorde en ombedömning av nationella prov skolans elever gjorde 2016 visade det sig att skolans betyg avvek rejält från inspektionens bedömning.
Proven var då inte avidentifierade, det var den ordinarie läraren som gjorde bedömningarna och de hade inte diskuterats med annan personal.
Det här är något skolan måste jobba med och därför föreläggs den att bättra sig. Senast 16 februari måste rektorn presentera hur man ska göra för att säkerställa en likvärdig bedömning
Är kritiken allvarlig?
– Ja det skulle jag vilja säga. Är det så att vi förelägger är det allvarligt, oavsett vilket område det gäller. Ett föreläggande innebär att vi ställer krav på huvudmannen att förbättra så visst är det allvarligt, säger Inger Börjesson på Skolinspektionen.
Sätter skolan för höga betyg?
– Det kan vi inte säga, vi har inte möjlighet att utreda om betyg är för höga eller för låga. Det vi kan se här är att man inte systematiskt jobbat för att förbättra likvärdigheten. Det är det vi kräver åtgärder kring.
Vi har, utan att lyckas, sökt rektorn på Säbyholms montessoriskola för en kommentar.
Gå till toppen