Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Få frågade mycket om Landborgskopplingen

Det var glest med deltagare på den debatt som föreningen Jordens Vänner hade bjudit in till på onsdagskvällen.

Fem av åtta partier kom till debatten. Marcus Friberg (MP), Jan Björklund (S), Lars Thunberg (KD), Mats Werne (L) och Claudia Velasques (V) svarade på frågor.Bild: Sven-Erik Svensson
Cirka två tredjedelar av platserna i bibliotekets hörsal gapade tomma när helsingborgare fick chansen att ställa frågor till politikerna om den planerade Landborgskopplingen. Inte heller var alla partier närvarande, såväl Moderaterna som Centern och Sverigedemokraterna hade tackat nej till inbjudan.
Av de närvarande välkomnade Miljöpartiet, liksom Socialdemokraterna och Vänstern en omröstning. De förklarade sig också vara sig vara mot satsningen på Landborgskopplingen, men pekade på lite olika skäl.
Läs mer: 11 484 personer vill ha folkomröstning om byggandet av Landborgsgaraget
– Vi är på väg mot en framtid där vi inte bara tar oss fram med bilar. I stället för att satsa på garage i city borde vi ta vårt lokala ansvar för att minska utsläppen, sa Marcus Friberg (MP) .
Även Claudia Velasques (V) talade gärna om ett bilfritt centrum.
– Vi vill prioritera människor och gröna ytor. Pengarna för det här projektet hade kunnat användas till annat än att gynna bilister, sa hon.
Att investeringarna är rekordstora framhöll även Jan Björklund (S). Det vore enligt honom också bra med en omröstning, då han menade att frågan diskuterats för lite.
"Kommer staden att satsa på tätare kollektivtrafik i city och kommer man att bygga fler handikapp-platser?" ville Stig Broqvist veta. Svaren var två över partigränserna ovanligt samstämmiga 'Ja'.Bild: Sven-Erik Svensson
– Så på till exempel Norra Hamnen. Där såg vi ett starkt motstånd mot de inledande planerna. Men efter frågorna diskuterats hittade vi fram till bra lösningar och idag är de flesta stolta över området, sa Jan Björklund.
Inte heller Liberalernas Mats Werne eller Kristdemokraternas Lars Thunberg sade sig ha något emot en folkomröstning. Men att frågan inte diskuterats tillräckligt höll den sistnämnde inte med om.
– Frågan har tagits upp, inte minst genom den namninsamling som nu gjorts till förmån för folkomröstning och vad som skrivits i tidningen till följd av detta, påpekade Lars Thunberg.
Helsingborg växer ständigt, och därför är heller inte någon nedgång i biltrafiken att vänta, enligt Lars Thunberg.
Läs mer: Ingrid Runsten: ”Bort med bilarna från Stortorgen.”
– Det måste gå att ta sig till centrum med bil, inte minst för de som bor utanför stan. Men man måste inte köra till Stortorget eller Billeplatsen för att parkera. Landborgskopplingen är då en smart lösning där flera sorters trafik kan mötas, sa han.
Landborgskopplingen skulle göra det lättare för tågresenärer att ta sig till exempelvis sjukhuset. Skiss över anläggningen.Bild: Helsingborgs kommun
Mats Werne (L) kallade satsningen "det mest betydelsefulla stadsbyggnadsprojektet sedan Knutpunkten" och framhöll att det inte bara handlar om ett garage.
– Främst är detta en passage för cyklister och fotgängare som nu slipper Landborgen som en barriär. Dessutom innebär det att vi kan göra Stortorget och intilliggande gator bilfria.
Många frågor ställdes, en som dök upp flera gånger var ifall de geologiska förundersökningar som gjorts var tillräckliga, eller om Helsingborg riskerade få ett eget Hallandsåsproblem?
– Det har gjorts omfattande undersökningar och jag kan inte redogöra i detalj för vad som står i dessa. Men om vi inte kan lita på experterna som säger att det är genomförbart, vilka ska vi då lyssna på?, sa Lars Thunberg (KD).
Vad gällde frågan om när en eventuell folkomröstning skulle hållas var partierna i stort sett överens om att det bästa vore att lägga den på ordinarie valdagen i september 2018. Dels för att det skulle bli billigare att genomföra och dels för att det skulle gynna ett högt valdeltagande.
Skulle en sådan omröstning handla om bara de nu aktuella planerna? Eller skulle den handla om alla framtida planer för att bygga i landborgen?
– Givetvis måste frågan vara både noggrant ställd och även lätt att förstå, med ett tydligt ja eller nej. Men exakt vad alternativen ska vara är för tidigt att svara på just nu, svarade Lars Thunström.
Fotnot: Alla undersökningar som gjorts inför Landborgskopplingen kan begäras ut från Stadsbyggnadskontoret.
Läs alla artiklar om: Landborgsgaraget
Gå till toppen