Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”En HH-förbindelse löser inga problem. Den tycks bara vara en symbolfråga.”

Det finns ingen möjlighet att köra godståg mellan Helsingborg och Helsingör när en HH-förbindelse har tagits i bruk, skriver Torkild Strandberg (L), som förespråkar en tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn.

Köpenhamn sett från Landskrona hamn.Bild: Roland Bengtsson
Frågan är inte om ytterligare en förbindelse mellan Sverige och Danmark kan komma på plats, utan när. Och var.
Den överfart som presenterats mellan Helsingborg och Helsingör riktar in sig på biltrafik och skulle knyta ihop motorvägssystemet söder om Helsingborg med Helsingör.
Men den danska staten har markerat att det inte längre finns några planer på att bygga Ring 5, en ny motor- och järnvägsring runt Storköpenhamn, mellan Köge och motorvägen till Helsingör. Och det gör i sin tur att det inte finns någon möjlighet att köra godståg mellan Helsingborg och Helsingör när en HH-förbindelse har tagits i bruk.
Henrik Fritzon, Jan Björklund och Mikael Andersson talar sig varma för HH-förbindelsen (Aktuella frågor 29/11).
Men en HH-förbindelse skulle när det gäller tåg bara kunna användas för persontrafik och då fungera som en förlängning av Kystbanen som går längs Öresund mellan Köpenhamn och Helsingör. Men eftersom Kystbanen redan är fullt utnyttjad går det inte att utöka antalet tåg på sträckan.
En HH-förbindelse skulle inte möta den svenska exportindustrins behov av säkra, snabba och miljövänliga godstransporter till Europa. Den tid det tar att förflytta sig mellan Helsingborg och Köpenhamn blir inte heller märkbart kortare. Det skulle ta närmare en timme. Idag tar det70 minuter.
Landskrona kommun har lagt fram ett förslag till en ny Öresundsförbindelse, Europaspåret, en järnvägstunnel mellan Köpenhamn och Landskrona. Alla sorters tåg skulle kunna köra i den tunneln, godståg, höghastighetståg och regionaltåg. Restiden med tåg mellan Helsingborg och Köpenhamn skulle bli 25 minuter, betydligt mindre än dagens 70 minuter.
Hela den svenska Västkusten får kortare restider till Köpenhamn med Europaspåret. Från Halmstad skulle det ta 65 minuter att ta sig till Köpenhamn, från Göteborg 105 minuter. Tidsvinsterna för hela det sydsvenska näringslivet skulle vara betydande.
Med Europaspåret blir Helsingborg den svenska ”storstad” som restidsmässigt hamnar närmast Köpenhamn, till och med närmare än vad Malmö är idag. då det tar 35 minuter att ta sig ​till Köpenhamn.
Även om Europaspåret innebär en något större investering än en HH-förbindelse så är den ändå lönsam.Beräkningar som Landskrona stad har gjort visar att den samhällsekonomiska nytta som en förkortad restid innebär skulle bli minst 40,6 miljarder kronor.
Europaspåret kan finansieras genom EU-stöd, lån och brukaravgifter. Spåret löser de problem som annars uppstår i regionen när Fehmarn Bält-tunneln står färdig och godstrafiken ökar kraftigt.
En HH-förbindelse löser inga problem. Den tycks bara vara en symbolfråga.

Torkild Strandberg

Torkild Strandberg (L) är kommunstyrelsens ordförande i Landskrona.
Läs mer:”En HH-förbindelse skulle bli lönsam – redan efter 24 år – trots att den förväntas kosta cirka 30 miljarder kronor.”
Läs mer:Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen