Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Gärna elcykel. Men varför för skattemedel?

Årets julklapp.Bild: Roald, Berit
Regeringen är med och betalar julklapparna i år. Åtminstone i de fall det står en laddbar tvåhjuling bredvid granen. På måndagen tas det formella beslutet om att subventionera elcyklar med en fjärdedel av priset upp till ett maxbelopp på 10 000 kronor per person. 350 miljoner kronor har avsatts till elcykelpremier i statsbudgeten för nästa år.
"Elcykeln har enorm potential att locka över folk som kör bil till att åtminstone ibland, eller varje dag, cykla istället", säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Aftonbladet.
Det kan hon förstås ha rätt i. Frågan är bara om cykelsubventioner verkligen är rätt sätt att få fler att lämna ratten för styret.
Elcykeln är redan en försäljningssuccé – det tycks vara ett av skälen till att den utsetts till årets julklapp av HUI Research. Enligt motiveringen är den ett fordon som "speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt önskan att vara fri, flexibel och stundtals bekväm".
Försäljningen av elcyklar har fördubblats under de senaste två åren. Enligt branschsiffror är mer än var tionde cykel som säljs idag försedd med en laddbar hjälpmotor.
"Då är det läge att lägga in en stimulans. Då kan vi få en elcykelboom på riktigt", säger Skog.
Således kan de konsumenter som köpt elcyklar efter den 20 september i år från den 1 februari 2018 skicka kvittona till Naturvårdsverket för att få den statliga premien retroaktivt. Skog hoppas sedan att regionernas länstrafikplaner som kommer in i januari ska vara fulla av investeringar i bättre cykelinfrastruktur.
Hoppas går alltid. Men pengarna ska räcka till mycket på regional nivå.
Det är fullt begripligt att miljöpartister gör allt för att framhäva betydelsen av en elcykelsatsning. De gröna har haft ytterst svårt att få synligt genomslag för sin politik inom regeringen. Satsningen på elcyklar är inte stor – men det är åtminstone tydligt vilket av de båda regeringspartierna grundtanken kommer från.
Men återigen:
Är åtgärden effektiv? Är det verkligen merkostnaden för elektrisk hjälp med pedalerna som får så många stadsbor att köra bil inom staden?
Det hade sannolikt påverkat svenskarnas trafikvanor mer om Skog och hennes regeringskollegor - istället för att hoppas på regionerna – hade bidragit med pengar till bättre cykelinfrastruktur. Fler, bredare och bättre upplysta cykelbanor, säkrare korsningar, snabbare halkbekämpning – listan kan göras lång över tänkbara insatser för att få fler att uppleva cyklingen som smidig och trafiksäker.
Nu blir intrycket att regeringen börjar i fel ände. Om subventionerna av de redan populära elcyklarna får avsedd effekt kommer det att bli ännu mer trängsel på befintliga cykelbanor. I värsta fall ger det avtryck i olycksstatistiken, vilket i förlängningen kan avskräcka folk från att sätta sig på cykeln.
Visst sägs om julklappar att det är tanken som räknas. Men när staten skjuter till skattepengar måste tanken bakom vara bättre tänkt.
Gå till toppen