Signerat

Henrik Bredberg: Latinets volvo behöver ingen ny betydelse.

En lastbil från Volvo Lastvagnar.Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Går ytterligare en svensk kronjuvel på export?
Frågan är svår att undgå när det kinesiska bolaget Geely – majoritetsägare i Volvo Cars – nu köper in sig tungt även i AB Volvo, ett av världens största bolag inom lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner.
De som storsäljer aktier i AB Volvo är bolaget Cevian Capital och dess frontfigur, finansmannen Christer Gardell.
Även om Cevian satsat på Volvoaktier sedan 2006, under elva år, är inte Gardell känd som någon särskilt långsiktig ägare. Cevian ska ha tjänat omkring 20 miljarder kronor på sina Volvoaktier och Gardells belåtna skratt lär eka hela vägen till banken.
Det finns en viktigare fråga.
Är Geely, som nu kapitalmässigt blir största ägare och röstmässigt näst största ägare i AB Volvo, en god eller dålig nyhet för dem som jobbar på Volvo? En god eller dålig nyhet för Sverige?
Ett kort svar:
För tidigt att säga.
Ett längre svar:
Det förefaller som om Geelys intåg i Volvo Cars har gjort gott för den svenska biltillverkaren. Ägarskiftet från USA till Kina har påverkat bolaget positivt genom ökade utvecklingssatsningar och minskade inträdesbarriärer på den stora kinesiska marknaden, skriver ekonomerna Pontus Braunerhjelm och Johan Kreicbergs i en artikel i Ekonomisk debatt tidigare i år. De två ledde dessutom Entreprenörskapsutredningen (SOU 2016:72) häromåret.
Men, tillägger Braunerhjelm och Kreicbergs, det är för tidigt att säga hur den svenska tillverkningsindustrin påverkas på sikt av Geelys köp i Volvo Cars. Det kan ta lång tid – decennier – innan vi har facit av sådana storaffärer.
ABB:s huvudkontor lämnade Sverige 1988. Under 1990-talet försvann en rad andra bolag utomlands efter fusionsrelaterade flyttar: Akzo-Nobel, Pharmacia-Upjohn, Nordbanken-Merita, Stora-Enso, Astra-Zeneca och så vidare. Nyligen har stora beslut i Nordea och Findus väckt frågan till liv igen:
Vad betyder kronjuvelers flykt för Sverige?
Jo, det är fortfarande i hög grad sant att det som är bra för Volvo är bra för Sverige. Och i dagsläget finns inga skäl att måla fan på väggen när kineserna via Geely tar detta nya steg.
Men det finns all anledning för det politiska Sverige att hålla noga uppsikt på hur konkurrenskraftigt Sverige är vad gäller tillgång till experter och kvalitet på utbildningen. För att inte tala om nivån på skatterna. Konkurrensen i världen är stentuff, också när det kommer till var satsningar på forskning och utveckling förläggs. Och Sverige är, enligt experterna, sårbart.
Låt inte latinets ”volvo” få en ny svensk översättning:
”Jag rullar ut.”
Läs alla artiklar om: Ny storägare i AB Volvo
Gå till toppen