Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Göran Holmquist: Engelholmsrevyn 2018 – campa skämt och avsnoppande sex

Göran Holmquist har sett genrepet av Engelholmsrevyn. Här är hans recension.

Bild från repetitioner tidigare i december.Bild: Sven-Erik Svensson

Engelholmsrevyn 2018

Regi: Gösta Janson • Medverkande: Rikard Ahlberg, Matilda Andersson, Johan Ejehag, Anders ”Puppan” Hansson, Nicole Månsson, Jeannette Lindahl, Elina Lindholm, Jenny Winstedt • Revyteatern, Ängelholm • Lördag 30 december (genrep)

Genreps- och premiärpublikens bonus är Bosse Mårtensson i Hasse Alfredsons monolog ”Gamle man”. En hyllning till legendaren för att invänta dem som lurats av biljettens feltryckta tid. Bosse Mårtensson, som i fortsättningen inte själv är med på scenen, dyker upp i ett filmat inslag om tillfälligt avbrott i tv-sporten. Revyvärden Dan Johansson agerar också krumelur i marginalen.
Anders ”Puppan” Hansson gör pausfågeln Spanarens prator (figuren Korpen har gått hädan). Att han dan före dan rörde till replikerna gjorde faktiskt inhoppen roligare! Johan Ejehag är också en publikdomptör.
Favoriter i repris är de tre små tösernas observationer och gubbkvartetten, nu en trea Skåne. Lucia och tomten må ha passerat bäst före-datum, men ännu håller sketcherna som bygger på obligatorisk begreppsförvirring.
Mycket material är eget, eller bearbetat. De lokala markörerna droppar tätt, men trots att det finns politiskt att skoja om, på hemmaplan och riksplan, är gliringarna oförargliga. De avsnoppande sexanspelningarna är tuffare, tack vare – eller trots – #metoo-upproret.
Regissören Gösta Janson och koreografen Nicole Månsson styr en ensemble som spänner över ett brett register. Talangerna kompletterar varandra. Veteranen Puppan, inte någon dansant sångcharmör, fixar folklig replikföring. Jenny Winstedt sjunger fint. Nykomlingen Matilda Andersson bidrar till att locka en yngre publik. (Den här revyn når fler unga än de övriga i Nordvästskåne.)
Fonden förstärker campingtemat. Kläderna byts lika ofta som scennumren. Generöst med sång och dans. Musiktrion spelade, och spelade med. ”Värmlandstoner” tillägnas Sven-Erik Magnusson. Den Lady Gaga-inspirerade finalen ”Du får va som du e´” möttes med megajubel.
Gå till toppen