Höganäs

Anhörig: De stulna nycklarna kan kopplas till adresserna

Anhörig till en 91-åring i Viken bytte låset själv - får inte full ersättning.

En kvinna som har en 91-årig pappa med hemtjänst i Viken är mycket kritisk till hur Höganäs omsorg - kommunens vårdbolag - skött händelsen med de 181 stulna nycklarna. Enligt henne har tjuvarna haft tillgång till de adresser som nycklarna går till.
– De fick veta om stölden redan klockan 05 på torsdagen men min pappa informerades inte förrän vid 19.30-tiden på torsdagen. Det är så dåligt att det går en hel dag innan man informerar. Han blev ju helt skärrad och ringde direkt till mig, berättar kvinnan.
Hon kontaktade då enhetschefen för hemtjänst södra och fick då veta att det fanns en pärm med adresser till vårdtagaren i den stölddrabbade lokalen.
– Jag fick besked att nycklarna gick att koppla till adresserna och då sa jag att de måste skicka ut låssmed direkt.
Men så blev det inte. Istället såg dottern till att en jourhavande låssmed kom till pappans bostad och bytte låset vid 22-tiden på torsdagskvällen.
– Min pappa är nästan döv. Han hade inte hört om det hade varit något inbrott så vi såg ingen annan råd.
På fredagen kontaktade hon Höganäs omsorg i hopp om att få räkningen på 3 500 kronor betald.
– 2 000 kronor är en utryckningsavgift. Men jag kommer troligen bara att få ersättning för låscylindern. Hade de informerat under dagen hade vi sluppit utryckningsavgiften.
Dottern är inte alls nöjd med hur kommunens vårdbolag hanterat situationen.
– Det är så nonchalant att ha en pärm med adresser liggande så öppet, nästan tjänstefel. Och sen att vi inte får full ersättning. Vi är ju helt oskyldiga till det här, säger hon.
Läs alla artiklar om: Nyckelstölden hos hemtjänsten
Gå till toppen