Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Den senaste månaden har Moderaterna visat att det inte blev något av Ulf Kristerssons utlovade gröna profil.”

Delar av Moderaterna har förstått att människors lungor och allmänna hälsa behöver miljözoner. Det är dags att Ulf Kristersson också inser det, skriver de tre miljöpartisterna Marcus Friberg, Annika Román och Rickard Persson.

Ulf Kristersson efter att han blivit vald till Moderaternas partiledare i oktober i fjol.Bild: Fredrik Sandberg/TT
När Ulf Kristersson valdes till ny ledare för Moderaterna ville han att partiet skulle bli grönare. Som miljöpartister tyckte vi att det lät intressant och bra. För att kunna skynda på omställningen till ett hållbart samhälle måste fler partier inse klimathotet och vilka politiska förslag som behövs.
Men den senaste månaden har Moderaterna visat att det inte blev något av Ulf Kristerssons utlovade gröna profil. Han har inte själv betonat klimatpolitiken och därför är det intressant vad partiets talespersoner har sagt.
Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz har fått försvara partiets svek när det gäller höghastighetståg, ett löfte inför valet 2014 då alliansen meddelade att den enats om att bygga höghastighetsbanor genom hela södra Sverige.
Jessica Rosencrantz har också fått försvara partiets nya linje att det ska bli dyrare för tågbolagen att köra tåg i pendlingstider. Rosencrantz har tillsammans med Maria Malmer Stenergard, som Ulf Kristersson utsåg till ny miljöpolitisk talesperson i höstas, fått försvara Moderaternas inkonsekventa hållning när det gäller dieselbilar och miljözoner. Dieselbilar släpper ut en hög andel kväveoxider, som är giftiga och har negativa effekter på miljö och människors hälsa. Varje år dör över 1 000 personer i förtid i Sverige enbart på grund av utsläpp av kvävedioxid.
Under förra mandatperioden när Moderaterna ledde regeringen föreslog Transportstyrelsen miljözoner för att gynna bland annat luftkvaliteten i städerna. Men istället för att satsa på människors hälsa valde Moderaterna att prioritera dieselbilar genom att sänka fordonsskatten och kalla dem miljöbilar.
Inte bara Miljöpartiet vill införa miljözoner för dieselbilar. Centerpartiet och Liberalerna stöder också miljözoner. Även Moderaterna i Stockholm, både i staden och länet, stöder miljözoner.
Moderaterna i miljömålsberedningen ställer sig bakom miljözoner, liksom flera stora M-ledda kommuner. Det är underligt att Ulf Kristersson, som utlovade en grön profil när han tillträdde som partiledare, tar avstånd från miljözoner.
Moderaterna har många kloka åsikter på transportområdet, som stöd för fler laddstolpar, införande av bonus-malus (att nya bilar med låg klimatpåverkan får en premie som finansieras av en höjd skatt på bilar med höga utsläpp), och bränslebytet (som innebär att alla som säljer drivmedel ska blanda in mer biobränsle i den bensin och diesel som säljs).
Delar av Moderaterna har också förstått att människors lungor och allmänna hälsa behöver miljözoner. Det är dags att Ulf Kristersson också inser det.

Marcus Friberg

Annika Román

Rickard Persson

Marcus Friberg (MP) är kommunalråd i Helsingborg.
Annika Román (MP) är kommunalråd i Helsingborg.
Rickard Persson (MP) är riksdagsledamot från Helsingborg.
Läs mer:Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen