Dygnet runt

Helsingborgsartisten Lilly Ahlberg släpper sin debut

21-åringen firar ett år i London med popsingeln "Bad boys".

Singelaktuella Lilly Ahlberg siktar på ett produktivt 2018. "I år ska jag pumpa ut fler låtar", säger hon.Bild: Edward Thomas
Rent krasst har Lilly Ahlberg en skitstövel att tacka för debuten. Men det vore orättvist att stanna där. Efter mycket slit i studion, både i London där hon numera är baserad men också hemma i Helsingborg som en del av talangprojektet Major Tom, har artisten hittat sitt poppiga, elektroniska sound.
– Jag har fått ut massor av att experimentera och skriva musik ihop med andra. Speciellt här i London där fler än 70 studios är samlade i ett låtskrivarkomplex. Det blir som ett hem där alla går in i sin låtskrivarbubbla, säger Lilly Ahlberg när hon ringer upp från Tileyard studios.
I går genomföres första giget i London, på Birthdays Dalston. Debutsingeln "Bad boys" prövades på publiken liksom en del ny musik som blivit till under hösten.
Lilly Ahlberg berättar om hur allting lossnade i slutet av 2016. Hennes medverkan i Coops julreklam i Schweiz där hon sjöng låten "Love is like" blev en lyckträff.
– Tack vare det hade jag råd att flytta till London. Det var som en gåva från universum, ett tecken på att det började gå min väg. Sedan blev jag signad så fort jag flyttade hit och det var viktigt.
Väl i London har fokus legat på att ta fram eget solomaterial. Upprinnelsen till debutsingeln var en situation som Lilly Ahlberg tror att många kvinnor kan känna igen sig i.
– Jag och min kompis var på fest hos hennes ex, en typisk "douchebag" som spelade spel och utnyttjade henne. Vi ville konfrontera honom, säger hon och förklarar hur musiken blev en utväg.
"Bad boys" handlar om att dras till komplicerade och ibland farliga kärleksrelationer. Killar som är skitstövlar helt enkelt. Jag tror att många tjejer kan relatera till det och behöver en push i rätt riktning för att våga stå upp för sig själva.
Låten är skriven tillsammans med Anita Blay, Jonny Hockings och Matt Newman och har producerats av Future Cut som bland annat producerat även för Shakira och Lily Alen, samt HUMN.
Ända sedan Lilly Ahlberg greppade gitarren som 14-åring har hon strävat efter att väcka olika känslor med musiken. Djupa budskap, feministiskt jävlar anamma eller starka poplåtar för dansgolvet.
– Antingen vill jag beröra eller ta med min publik på en resa.
"So far so good" är en träffande beskrivning på vad hon hittills åstadkommit. Youtube-kanalen med över 120 000 prenumeranter och elva miljoner visningar av egna covers har byggt upp en trogen fanskara, framför allt i Sverige, England och Nederländerna.
Artister som James Blake, Niki & the Dove, 1975 och Bon Iver inspirerar. Den brittiska popgruppen Spice Girls göder tankarna om att släppa en låt med feministiskt budskap, berättar Lilly Ahlberg.
– I år ska jag pumpa ut fler låtar. Det är singlar som gör att du växer. Folk bryr sig inte så mycket om artisten i dag utan mer om låtar.
Hur känner du inför det?
– Jag förstår ju hur det är. Jag lyssnar själv mycket på en och samma låt, från en artist i taget. Men förhoppningsvis fastnar människor för en och vill följa en, så när man väl släpper ett album har du redan dina fans.
Blir det någon Sverige-spelning i år?
– Hoppas det. Sista spelningen i Helsingborg var på Hx precis innan jag flyttade. Det hade varit kul att göra om, säger Lilly Ahlberg.
Läs mer:Med självförtroende och utan tvivel
Lilly Ahlberg.Bild: Edward Thomas
Gå till toppen